Nyheter

”Snart till salu” gynnar mäklare och säljare – på köparnas bekostnad

Förmarknaden för bostäder växer när allt fler objekt läggs ut som ”snart till salu”. Enligt en ny undersökning bland landets storstadsmäklare drivs utvecklingen främst av att säljarna vill prova marknaden men endast är beredda att flytta om de får ett riktigt bra bud.

Att säljarna kan minimera tiden mellan köp och försäljning uppges vara ytterligare ett skäl. Ett annat att det är ett sätt för mäklarna att knyta till sig osäkra säljare. Vinnarna tycks därmed vara säljare och mäklare.

Köpare däremot får jobba hårdare då det krävs en mer aktiv insats nu för att hitta en ny bostad.

De senaste åren har antalet bostadsobjekt som annonseras som till exempel ”på gång”, ”snart till salu” eller ”kommande” ökat påtagligt. Enligt data från Booli har antalet bostäder som visas som ”snart till salu” hos dem ökat från drygt 20 000 bostäder 2015 till över 137 000 bostäder 2023. Fenomenet kan beskrivas som en förmarknad där bostadsannonsen visas på mäklarbyråns hemsida och eventuellt på Hemnet märkt som ”kommande”. Spekulanter kan då även hitta bostaden via söktjänster så som Booli, som samlar annonser från alla mäklarbyråers hemsidor.

– Jag tror att det är få bostadsspekulanter som missat denna utveckling, men samtidigt tror jag att kunskapen om vad det faktiskt innebär är låg. Är bostaden till salu eller inte? Om inte, när blir den då det? Man kan få en uppfattning av att bostaden kanske går att köpa redan nu men att villkoren är oklara, säger SBAB:s privat- och boendeekonom Linda Hasselvik. 

I samband med SBAB:s senaste Mäklarbarometer tillfrågades fastighetsmäklare i landets tre storstadsregioner hur det kommer sig att det blivit allt vanligare att lägga ut objekt på förmarknaden. Det främsta skälet som flest mäklare angav, 43 procent, var att säljaren inte behöver flytta just nu, men kan tänka sig att göra det om den får ett riktigt bra bud .

Därefter följde att säljaren vill köpa först och sälja sen och samtidigt minska tiden mellan affärerna. Det uppgav 25 procent av mäklarna. Ytterligare 15 procent av mäklarna uppgav att det är ett sätt för mäklare att knyta till sig kunder som kanske är lite osäkra eller inte redo att sälja riktigt än.

– Den gemensamma nämnaren när mäklarna får ge sin syn på varför förmarknaden vuxit fram är att det ligger i mäklaren och säljarens intresse – inte den potentiella köparens. Det blir också tydligt att bostäderna många gånger faktiskt är till salu även på förmarknaden, om säljaren upplever att den får rätt pris, säger Linda Hasselvik. 

Att fler bostäder läggs ut på förmarknaden och kan säljas innan de annonserats som ”till salu” ställer nya krav på den som letar efter en ny bostad.

– Den som letar efter en ny bostad nu behöver sannolikt titta på flera olika ställen för att få en bra bild av hela utbudet. Du behöver också vara mer aktiv då det ibland saknas fullständig information i annonserna. Det kan handla om att det inte finns bilder, utgångspris eller annonserad visningstid. Du behöver då ringa till ansvarig mäklare, fråga om det är möjligt att titta på bostaden och under vilka förutsättningar säljaren är beredd att släppa den. Det är generellt sett mer tidskrävande och heller inte fullt lika transparent som tidigare när allt som annonserades faktiskt var till salu, säger Linda Hasselvik.