Svevia ska på uppdrag av Luleå energi bygga en ny fjärrvärmeförbindelse mellan centrala Luleå och Bergnäset. Projektet omfattar två parallella cirka 800 meter långa sänkledningar som ska installeras på botten av Luleälven.
Fjärrvärmenäten utvecklas kontinuerligt i växande städer och samhällen. Utbyggnad av nya ledningar, förstärkning av befintliga stråk och modernisering av äldre anläggningar är viktiga åtgärder för en trygg och långsiktigt hållbar värmeförsörjning.
I Svevias uppdrag ingår även grundläggning av en ny pumpstation samt anslutningar till det befintliga fjärrvärmenätet på båda sidor av älven.
– Det är ett spännande projekt med flera tekniska moment. Ledningarna svetsas samman på land innan de lanseras ut på älven och sänks ned till sin slutliga position på botten. Det är ett arbetssätt som kräver noggrann planering och samordning för att allt ska fungera som det ska, säger Jakob Larsson, Svevia.
Den nya förbindelsen kommer att ansluta fjärrvärmenätet i centrala Luleå med nätet på Bergnäset. På Bergnässidan ska Svevia även uppföra en ny pumpstation och utföra de ledningsarbeten som krävs för att koppla samman den nya anläggningen med det befintliga systemet.
– Fjärrvärme är en viktig del av samhällets infrastruktur. I det här projektet bidra vi till en trygg värmeförsörjning för boende och verksamheter i området, säger Jakob Larsson.
Kontraktet är värt cirka 23 miljoner kronor. Arbetet planeras starta under hösten 2026 och avslutas sommaren 2028.
