Nyheter

Trafiksatsning klar i förtid – öppnar för fortsatt utveckling av norra Lund

Ett halvår tidigare än förväntat kunde trafiken på Scheelevägen genom området Ideon och Medicon Village återgå till det normala. En ny cirkulationsplats och anslutande gator mot väg E22 har byggts i infrastruktursatsningen som öppnar för fortsatt utveckling av norra Lund.

År 2050 väntas Lunds befolkning ha vuxit till 175 000 personer – 40 000 fler än i dag. Ökningen ställer krav på att infrastruktur och utveckling av staden möter upp framtidens behov.

– Bra infrastruktur är en förutsättning för att Lund ska var attraktivt för Lundabor och företag. Med den nya cirkulationsplatsen ser vi till att fler får en smidigare resa till och från jobbet och att staden kan växa med fler arbetstillfällen och bostäder, säger tekniska nämndens ordförande Louise Rehn Winsborg (M).

Cirkulationsplatsen på Scheelevägen är en av del av en större satsning för att utveckla infrastrukturen i nordöstra Lund. Med en direkt länk mellan Ideon och E22 genom en ny avfart, bidrar satsningen till att fördela trafikflödet och skapa trygghet i området.

Arbetet med den nya trafiklösningen har gått snabbare än väntat. Den initiala tidplanen med långa avstängningstider på över ett år kunde snabbt kortas ner tack vare effektiva arbetssätt och god framförhållning hos entreprenören. Redan efter sex månader kunde trafiktäta Scheelevägen öppnas för trafik.

Lättare framkomlighet på E22

Lunds kommun genomför flera satsningar inom både cykelinfrastruktur och ökat resande med kollektivtrafik. Brunnshög, Medicon Village, Ideon och ett framtida nytt sjukhusområde väntas vara arbetsplatstäta områden i Lund framöver. Därför är det extra viktigt att infrastrukturen fungerar i alla led.

Fler än 700 pendlingsbussar i kollektivtrafiken avgår dagligen mellan Malmö och Lund. Restiden påverkas ofta av köer. Bättre framkomlighet på E22 ses som en möjlighet att öka bussresandet. Med ett additionskörfällt i båda riktningarna mellan Gastelyckan och Lund norra kommer trafiken på E22 att avlastats och bättre flöden skapas, vilket väntas gynna framkomligheten när arbetet är klart.

– Vi gör Sverige närmare genom att skapa förutsättningar för regional utveckling och näringslivet, samtidigt som vi möjliggör att alla transporter och resor ska kunna ske på bästa och säkraste sätt, oavsett var man bor. Dessutom med hänsyn till miljö och hälsa, säger Wali Hamid, projektledare på Trafikverket.

Fakta 
Kommunen har genomfört och finansierat de delar som ligger inom kommunens väghållaransvar: en ny anslutningsgata mellan Scheelevägen och E22, ny cirkulationsplats på Scheelevägen samt nya gång- och cykelvägar. Kommunens arbeten påbörjades under december 2024 och är helt klart i december 2025. Arbetet utfördes av Lunds kommun och NCC som upphandlad entreprenör.
Trafikverkets delar omfattar nya additionskörfält i båda riktningar mellan trafikplats Gastelyckan och trafikplats Lund Norra, ny av- och påfart inklusive bro mellan kommunens anslutningsgata och E22, ny bro över Tunavägen samt ny bro över E22 vid Hardebergaspåret. Trafikverket ansvarar också för bullerskyddsåtgärder. Arbetet startade hösten 2025 och beräknas pågå till 2028. 
Kommunen står för kostnader kopplade till sitt eget väghållaransvar.  Enligt ett medfinansieringsavtal från 2017 betalar Trafikverket 80 procent av kostnaden för den nya avfarten och resterande del finansieras av Lunds kommun. Den totala kostnaden för Lunds kommun bedöms till 173 miljoner kronor.