Snart kan resenärer på Kastrup flygplats i Köpenhamn uppleva en helt ny atmosfär när de står i kö till säkerhetskontrollen. Med modern design, akustiska lösningar och ett minimalistiskt uttryck ska säkerhetsområdet bli lugnare och mindre stressande – perfekt för en miljö känd för sitt höga tempo.
Köpenhamns flygplats har i genomsnitt drygt 80 000 passagerare per dag, varav cirka 10 000 är svenskar. I antal passagerare är flygplatsen störst i Norden, vilket innebär att stress och buller kan vara svårt att undvika. Därför har flygplatsen nu startat ett projekt som ska förbättra upplevelsen – både för resenärerna och inte minst för dem som arbetar där.
Projektet är en del av ombyggnaden av säkerhetsområdet, där 20 nya säkerhetskontroller ska etableras. I samband med detta såg man också en möjlighet att förbättra akustiken och inomhusmiljön – två faktorer som är avgörande för upplevelsen i ett av flygplatsens mest trafikerade områden. Huvudentreprenören Jakon har haft en central roll med flera nyckeluppdrag och har dessutom varit delaktig redan tidigt i processen för att hitta lösningar för både akustik och kylning.
– Det var viktigt att lösningen skulle vara servicevänlig och flexibel. Utöver önskemålen om vilka övergripande kvaliteter inredningen skulle ha, var det också viktigt för oss att inte låsa oss vid ett system som blir krångligt att underhålla i framtiden. Det skulle vara en långsiktig lösning, förklarar Mikael Funch Hansen, Jakons avdelningschef på Köpenhamns flygplats.
Tätt samarbete mellan olika aktörer
Det nya, genomtänkta säkerhetsområdet har tagit form genom ett nära samarbete mellan leverantörer, arkitekter och entreprenör. Fokus har legat på att hitta de bästa materialen och lösningarna för att skapa en miljö som uppfyller de höga kraven på funktionalitet och säkerhet – där passagerarna samtidigt kan röra sig i lugn och ro, och lämna med en positiv upplevelse i bagaget.
– Vi har haft en nära dialog med arkitekterna och entreprenören för att hitta lösningar som både visuellt och funktionellt passar projektet. Ett område som detta är i ständig rörelse och ljudnivån och aktiviteten kan snabbt bli intensiv. Övergripande har det därför handlat om att skapa en bra upplevelse för passagerarna, säger Lars Hermansen, projektsäljare hos Rockfon.
Från utmaningar till lösningar
Redan från början var det arkitektens önskan att den nya undertakslösningen skulle bidra mer aktivt till en bättre inomhusmiljö – med förbättrad ljudkomfort och ett visuellt harmoniskt uttryck. Här har Jakon haft en viktig roll.
– Det har varit väldigt intressant att arbeta med Rockfon och deras ö-lösning, Rockfon Oneframe. Tom Raes, den belgiske utvecklaren från Rockfon, kom till och med på besök för att diskutera önskemål, krav och möjligheter, säger Patrick Ranild Larsen, projektledare hos Jakon, och tillägger:
– Det var till exempel en spännande utmaning att arbeta med de frihängande akustikskivorna. På sätt och vis har vi varit med och tänkt fram lösningar som gjort det omöjliga möjligt.
För Jakon har det dessutom varit viktigt att tänka på de människor som till vardags arbetar i flygplatsens säkerhetsområde. Buller och oljud är inte bara en utmaning för passagerarna, utan i hög grad också ett arbetsmiljöproblem för personalen. Därför prioriterades akustiska lösningar – tillsammans med möjligheten till enkel åtkomst till de tekniska installationerna ovanför undertaken.
Det nya och förbättrade säkerhetsområdet väntas stå helt färdigt 2026.