Nyheter

Affärsdrivna arkitekten Hanna Pettersson tar över OKIDOKI:s studio för kommersiella fastigheter

Arkitektbyrån OKIDOKI:s studio för kommersiella fastigheter gör varumärkesbyggande arkitektur som ger mervärden för både fastighetsägaren och samhället i stort. Nu går arkitekten och affärsutvecklaren Hanna Pettersson in i rollen som ny studiochef över ett av byråns snabbast växande affärsområden. Hanna är en del av flera nya rekryteringar under 2025, ett expansivt år för OKIDOKI.

Hanna Pettersson är en av OKIDOKI:s många återrekryteringar, en verifiering av byråns förmåga att locka till sig kompetenta medarbetare. Med arkitektutbildningar från Lunds tekniska högskola och på ETSAB, en av Spaniens mest prestigefyllda tekniska högskolor, har Hanna Pettersson en bred blick på branschen. Hon arbetade under flera år på arkitektbyrå i Barcelona, och har även drivit eget. 2012 klev hon in som gruppchef och uppdragsansvarig arkitekt på OKIDOKI och hon bl a var med och utvecklade Prioritet Serneke arena. Sedan 2019 har hon varit kopplad till Semrén & Månsson, de senaste åren som affärsutvecklingschef och studiochef där hon bland annat drivit projekt som Goco House, signaturbyggnaden för Goco Health innovation city.

– Jag återvänder till OKIDOKI för att jag tror på den starka och generösa arkitektur vi skapar här. Rum och byggnader som inte bara är vackra, utan som också bygger stad, varumärken och platser som ger avtryck. Ser också fram emot att i nära samarbete med Atelier kunna expandera bra ideer till helhetsupplevelser, där arkitektur och kommunikation kan samverka på riktigt.

OKIDOKI:s studio för kommersiella fastigheter arbetar huvudsakligen med emblembyggnader som kontor och hotell och ombyggnationsprojekt av vackra kulturhistoriska byggnader och miljöer. Gemensamt för byråns projekt är starka koncept som ofta stärker identiteten för hela närmiljön, påverkar prisbilder, skapar nya flöden av människor och ökar attraktionen för andra aktörer att etablera sig eller utveckla sina fastigheter. Med Hanna Pettersson som ny studiochef över affärsområdet planerar OKIDOKI att expandera ännu offensivare 2026.

– Vi välkomnar Hanna tillbaka efter att ha legat i träning i några år. Hon har just den där förmågan att expandera vår affär i ett av våra kärnområden, säger Fredrik Hansson VD. 

Q&A

Hur ser du på marknaden och inom ditt affärsområde kommersiella fastigheter? 

– Efter några sega år ser vi äntligen en tydlig ljusning. På nya villkor och under nya förutsättningar börjar det hända grejer igen. Många är fortfarande försiktiga och jag tror att det tar tid innan vi ser full fart på nybyggnation igen. Istället ser vi ett större fokus på omtag av det befintliga beståndet för att möta konkurrens och nya behov. Tror att vi kommer arbeta med en betydligt större andel transformationsprojekt än tidigare och det är superspännande! Jag tror på en framtid med färre men bättre projekt generellt, präglade av högre ambitioner och kvalitet. 

Och vad är nyckelingredienserna för att OKIDOKI ska växa med fler och större uppdrag tillsammans med dig?  

– OKIDOKI har alltid utmärkt sig med sin kreativitet och det är en av nycklarna för att kunna fortsätta expandera på den nya, mer selektiva marknaden. När varje projekt blir allt viktigare för våra kunder behöver vi som arkitekter kunna göra mer av mindre resurser, både estetiskt och funktionellt. Kreativitet, tillsammans med energi, engagemang och drivet att överträffa tror jag är ett bra recept och jag hoppas kunna bidra med rejäla doser av samtliga delar. 

Du har under flera år ansvarat för affärsutveckling på Semrén och Månsson, en större byrå än OKIDOKI. Vad tar du med dig för erfarenheter därifrån? 

– Att man aldrig får stå stilla! Oavsett om vi befinner oss i en lågkonjuktur, en pandemi eller en postpandemihysteri måste vi alltid fortsätta att röra oss framåt. Att utveckla bolag, team, arkitektur och design kräver både strategiskt och uthålligt arbete men kan gå fort och exponentiellt om man bygger smarta system i det dagliga arbetet. Tar vi små men många steg kan vi hela tiden justera riktningen och nå exakt dit vi vill. 

Berätta om ett spännande projekt du jobbat med nyligen och vad du tillfört i din roll? 

– Jag har nyligen arbetat med flera större kontor och ombyggnationer som varit spännande både för sina unika innehåll och utmanande förutsättningar. Framför allt har de präglats av höga ambitioner inom gestaltning, hållbarhet och återbruk. I min roil som både uppdragsansvarig arkitekt och inredningsarkitekt i dessa projekt hade jag möjlighet att tillsammans med resten av teamen hålla ihop helheten och generera så mycket “bang for the buck” för kunden som möjligt. 

Om studion för kommersiella fastigheter 
OKIDOKI:s studio för kommersiella fastigheter gör varumärkesbyggande arkitektur som ger mervärden för både fastighetsägaren och samhället i stort. Gemensamt för våra projekt är starka koncept som ofta stärker identiteten för hela närmiljön, påverkar prisbilder, skapar nya flöden av människor och ökar attraktionen för andra aktörer att etablera sig eller utveckla sina fastigheter. Vi ritar vackra byggnader för kontor, hotell, infrastruktur och upplevelser och vi utvecklar kulturhistoriska miljöer för nya funktioner och program. Vårt samarbete med vår inhouse-byrå Atelier ger ett unikt erbjudande för fastighetsutveckling genom arkitekter, antikvarie, art director och copywriter och visualiserare.