Efter flytten av Kiruna kyrka är det nu dags för klockstapeln att följa samma väg, tisdag 26 augusti. Klockstapeln invigdes 1907, fem år före kyrkan. De byggdes båda av LKAB, som nu också står för deras omplacering.
Klockstapeln har varit ett välkänt landmärke i Kiruna och ett viktigt komplement till kyrkobyggnaden. Flytten genomförs med samma noggrannhet och respekt för kulturarvet som präglade kyrkflytten. Byggnaden kommer att köras stående på trailers av samma slag som de två som bar kyrkan.
– Klockstapeln är en viktig del av helheten för kyrkans nya placering. Att den nu får följa med och placeras intill kyrkan är både symboliskt och praktiskt betydelsefullt. Det är ett arbete vi gör med stor respekt för platsens historia, säger Stefan Holmblad Johansson, projektledare på LKAB för kyrkflytten.
Flytten kommer att gå att följa samma väg som kyrkan transporterades, men utan kringarrangemang. Projektet ber om samma försiktighet och hänsyn som visades av trafikanter och åskådare vid kyrkflytten, och tackar för visat tålamod för eventuella störningar.
Starten är planerad till klockan 07.30 tisdag 26 augusti, och transporten beräknas vara framme ungefär 13.00-14.30.
Klockstapelns historia
Det saknades kyrkklocka i de första gudstjänstlokalerna i Kiruna, så på disponenten Hjalmar Lundbohms initiativ fattade LKAB:s styrelse beslut om att en klockstapel skulle uppföras. Arkitekten Gustaf Wickman, som senare också ritade kyrkan, gjorde klart ritningarna i juli 1906, och redan långfredagen 29 mars 1907 kunde klockstapeln invigas.
Den är uppförd i trä och indelad i tre delar; underbyggnad, klockkammare och en kupolformad spira. Klockkammaren har två klockor, en större och en mindre. På den större finns en ingraverad versstrof av Albert Engström. Kammaren hålls uppe av drygt tjugo meter höga stolpar av trä. De importerades från Archangelsk via Narviks hamn. Ett elektriskt ringverk installerades redan samma år som invigningen.
Vikt
Totalvikt 180 ton
Egenvikt 62 ton
Vikt balkar 22 ton
Egenvikt SPMT 95 ton
Mått byggnad
Mått 11,4×11,4, höjd 32,5 meter
Mått transport
Total längd transport 18,5 meter
Bredd 14 meter
Höjd ca 34,5 meter
Tyngdpunkt ca 10,5 meter över väg
Transport
10 axellinjer
20 axlar
80 hjul
Boggietryck 5,6 ton
C/C avstånd mellan trailers 6 m
Max hastighet på transporten 3 km/h