Nyheter

Danmarks största fristående parkeringsanläggning byggs på Amager

En speciell konstruktion som måste tåla lite av varje. Fog- och tätningsspecialisten Ljungdahl A/S levererar det speciella tätningsmedlet som binder samman systemet.

En rätt konstruerad och hållbar skarv är avgörande när man bygger parkeringsanläggningar, landningsbanor på flygplatser, bensintankar och liknande, som utsätts för tung belastning.

Om fogmassan inte är resistent mot betydande mekanisk påverkan, eller om föreningen inte har hög motståndskraft mot aggressiva kemikalier som bränslen och organiska lösningsmedel, kan det leda till stora skador och därmed sluta som en kostsam affär.

Just nu håller 5E-BYG på att bygga vad som ska bli en av Danmarks största fristående parkeringsanläggningar.

Anläggningen, som ligger på Amager, blir sex våningar hög, får plats för över 2 300 parkeringsplatser och blir 60 000 kvadratmeter stor. 5E-BYG använder 2-komponent specialfogmassa från Ljungdahl A/S för de 8 000 meter skarvar som ska hålla ihop parkeringshuset.

2-komponent specialtätningsmedel är baserade på polysulfid. De härdar snabbt, kan ta upp stora rörelser och har lång livslängd till skillnad från 1-komponent polyuretan PU-fogmassan som också används på marknaden.

– Kvaliteten på fogmassan är väsentlig i en konstruktion som denna, där det är stora och tunga betongelement i spel. En konstruktion är aldrig starkare än den svagaste punkten och ibland behövs bara en defekt innan större skada kan uppstå. På en parkeringsplats är det till exempel typiskt sett de första lederna vid infarten, där tusentals bilar kör över varje dag, som ger en fingervisning om materialens motståndskraft och livslängd, förklarar Frederik Bardtrum, byggchef för byggföretaget. 5E-BYG. 

Driftstopp är avgörande När injekteringsprocessen väl är igång måste andra hantverkare stoppa sitt arbete och vänta på att injekteringsbruket torkar. Fogarbetet ska därför utföras på så kort tid som möjligt och fogen ska helst härda snabbt så att resten av arbetet kan återupptas. Det gäller även det löpande underhållet och vid byte av fogarna över tid.

Det vet Ole Jensen från fogfirman Fuge-Madsen som är 5E:s ordinarie partner och därmed även i parkeringshuset på Amager.

– Jag har använt Ljungdahls fogmassa i 15 år för projekt med speciella krav, eftersom jag vet att jag kan lita på kvaliteten och egenskaperna. Den härdar betydligt snabbare än andra fogmassor jag har arbetat med och arbetet i anläggningen kan därför återupptas bara 24 timmar efter att fogen lagts, säger Ole Jensen.

Elasticitet, styrka och spänst Flemming Bille från injekteringsföretaget Fugebillen sällar sig till anhängarna av Ljungdahls specialprodukter, som han har använt till en flygplats på Island, i flera parkeringshus och för injektering av bensinstationer på bland annat Färöarna.

– Den gemensamma nämnaren för de projekt vi typiskt genomför är att konstruktionerna utsätts för stora belastningar. Därför måste jag vara helt säker på att fogmassan vi använder är extremt tålig och har hög elasticitet, så fogarna kan ta upp spänningar och vibrationer i expansionsfogarna mellan betong och konstruktionselement och samtidigt tåla kemikalier, kyla, värme och dagligt slitage, säger Flemming Bille.

Han lägger till:

– Jag har noggrant testat de största specialfogarna på marknaden och hittat Ljungdahls tvåkomponents specialfogmassor som bäst. På 12 år har jag inte upplevt en enda ledglidning med produkterna.