Wibax fortsätter att stärka sin närvaro i södra Sverige när anläggningen i Malmö nu närmar sig flera viktiga milstolpar. Investeringen på cirka 100 miljoner kronor är en central del av bolagets långsiktiga satsning på ökad lagringskapacitet i Norden och högre leveranssäkerhet för kunderna. I början av 2026 väntas det första fartyget lägga till vid den nya kajanslutningen.
Arbetet med de två nya cisternerna går snabbt framåt. Den första av de två nya cisternerna är helt isolerad och klar, medan den andra nu fyllts med vatten och kontrollerats att den håller alla täthetskrav. Nästa steg är att isolera cisternen innan den kan tas i bruk. Tillsammans ger de båda cisternerna 20 000 kubikmeter extra lagringskapacitet.
De sista murarna för invallningen gjuts nu, vilket innebär att en modern och trygg skyddszon som uppfyller höga miljökrav och säkerhetsstandarder är på plats.
Den nya inpumpningsledningen som är en viktig del i projektet provtrycks och kommer att möjliggöra mottagning av större fartyg.
Redo för framtiden – driftstart i början av 2026
När anläggningen i Malmö står klar blir den en viktig knutpunkt i Wibax logistik. Läget gör det möjligt att ta emot fartyg från många delar av världen. Laddplats för ellastbilar finns på plats vilket möjliggör laddning medan fordonen lastas.
– Alla transporter av lutprodukter från terminalen görs nu med elektrifierade transporter. Samtidigt arbetar vi med att skapa egen elförsörjning på terminalen, som en del av målet att ha en helt egenförsörjd elbilsflotta till 2030. Med denna satsning vill vi stärka både effektiviteten och säkerheten i vår framtida leveranskedja, säger Jonas Wiklund, vd Wibax Group.