Nyheter

Hem och visningshus i ett – Villa Stinehof kläs för framtiden

I Båstad har ett ovanligt husprojekt tagit form – Villa Stinehof, ett personligt och samtidigt publikt hem. Huset ägs och bebos av Ulrika Fransson, säljare på Trivselhus, och hennes man Roland Carmanns, säljare på Willab Garden, och fungerar samtidigt som visningshus för kunder som är nyfikna på alternativ till standardlösningar. För att minimera behovet för underhåll valdes fasadbeklädnad från James Hardie.

Villa Stinehof är ett så kallat upplåst modellhus med materialleverans, vilket innebär att det är byggt utifrån en Trivselhusmodell, men kan anpassas efter personliga önskemål – där materialval och inredning i högre grad kan väljas fritt. I huset finns till exempel andra fönsterlösningar, specialbyggd köksinredning och individuellt utformade detaljer som en sittbänk i fönsternisch och nischer bakom spishällen. Huset har uppförts som generalentreprenad i privat regi.

Fasaden är klädd i Hardie® VL Plank, en fasadbeklädnad i fibercement som kombinerar ett träliknande utseende med låg underhållsnivå. Valet av fasad hänger samman med husets stenbeklädda partier – en lösning som krävde ett bärande underlag.

Sten, styrka och stil

En stor del av Ulrika Franssons vision för Villa Stinehof var den stenbeklädda fasaden av spansk kvarsit. I sökandet efter ett skivmaterial som kunde garantera hållfastheten som krävdes för att bära tyngden av natursten kom hon i kontakt med James Hardie.

– Jag sökte en skiva som kunde bära tyngden av natursten och kom då i kontakt med James Hardie, som rekommenderade fermacell® Powerpanel. Genom det valet blev jag också intresserad av Hardie® VL Plank till resten av fasaden. Det liknar cederträ men är tillverkad av fibercement och kommer färdigmålat, vilket gör det mer praktiskt i längden. Med en internationell bakgrund från inköp av byggmaterial och inredning inom hotellvärlden har nya material alltid legat mig varmt om hjärtat, säger Ulrika Fransson.

Ett hus anpassat för verkliga liv

Villa Stinehof är 171 kvm stort (BYA), med fyra sovrum, ett allrum och öppna sällskapsytor. Fokus har legat på ljus, rörelsefrihet och möjligheten att förändra. Planlösningen möjliggör till exempel att huset kan delas i två delar – något som öppnar för generationsboende eller uthyrning.

Målgruppen för visningshuset är tydlig: många kunder är i 50–60-årsåldern och letar efter ett planerat, lättskött och bekvämt enplanshus när barnen flyttat ut. Det här huset visar hur ett sådant boende kan se ut i praktiken – både genom form och materialval – och är ett komplement till totalentreprenader som Trivselhus är kända för.

– Jag ville testa lösningar som inte bara är funktionella utan också tidlösa – både estetiskt och praktiskt. Det här är ett hus att leva i, inte bara visa upp, avslutar Ulrika Fransson.