Stockholm är byggt på och kring vattnet. Ändå halkar vi efter andra storstäder som konsekvent investerar i bad, kajliv och vattenburen mobilitet. Stockholms Handelskammare presenterade i går rapporten Händelser vid vatten – så stärker vattnet Stockholms attraktivitet som pekar ut det som krävs för att göra vattnet till en självklar del av vardag, stadsliv och internationell attraktionskraft.
– Det är hög tid att vi börjar behandla vattnet som den viktiga tillgång det är. Stockholm har förutsättningar men saknar handlingskraft. Med den här kartläggningen vill vi sätta fart på samtalet om hur vi använder och tillgängliggör vattnet mer, säger Daniella Waldfogel, vd på Stockholms Handelskammare.
Aktörer som vill aktivera vattenrummet möts ofta av långa ledtider, överlappande regelverk och brist på vägledning från staden med otydliga mandat mellan förvaltningar. Följden blir att initiativ för rekreation, båtar och evenemang ofta kör fast trots efterfrågan och finansiering.
Stockholms Handelskammare uppmanar därför staden till ett samlat grepp där man bör se vattnet som en integrerad del av staden.
Handelskammarens förslag på hur Stockholms vatten kan nyttjas bättre:
Bygg Nordens längsta kaj mitt i Stockholm city. Bind samman sträckan från Karlbergs slott till Djurgårdsbron med en kajpromenad fullt tillgänglig för gående och cyklister.
Ta fram en samlad strategi för både kaj och vatten. Tydliggör ansvarsfördelning och samverkansstruktur mellan stad, region och näringsliv och integrera strategin i RUFS och kommunernas översiktsplaner.
Inför snabbspår för bad i city. Testa nya badzoner med pontoner och flytbryggor, klargör regelverket för flytande infrastruktur och bjud in kommersiella och ideella aktörer att driva bad och aktiviteter.
Gör båtpendling till ett verkligt vardagsalternativ. Testa nya båtlinjer tillsammans med SL och privata aktörer och integrera knutpunkter som kopplar båt till tunnelbana, buss och cykel.
Skapa en försökszon på vattnet. Tillåt testbäddar som bassänger, pontoner och bryggor att genomgå enklare prövning. Upplägget kan ta fram mallar för förenklade tillstånd och tillfälliga projekt.
Bygg minst 1 000 gästhamnsplatser på Stockholms vatten. Utred nya lägen, höj standarden i befintliga hamnar och förenkla för privata aktörer som vill bidra till utbyggnaden.
– Stockholm nyttjar inte sitt vattennära läge fullt ut. För att vi inte ska bli omsprungna av andra städer behöver inställningen förändras. Stockholmarna borde få bättre möjlighet att använda vattnet och kajerna. Bjud in näringslivet och fler idéer bli verklighet, avslutar Frans Elinder.