Muralmålningar och offentlig konst har under de senaste åren blivit en allt viktigare del av stadsutvecklingen. Gatukonst kan skapa levande, mänskliga rum där människor kan mötas, inspireras och känna stolthet över sin omgivning.
Det säger gatukonstnärerna Shai Dahan och Malin Sparrvardt i en intervju med Flügger.
Allt fler städer och kommuner inser att konst inte är en lyx, utan en del av samhällsbygget. Muralmålningar och gatukonst skapar platser där människor vill vistas, fotografera och samtala. De blir mötespunkter och stärker den lokala identiteten.
När invånare ser sina kvarter förändras och fasader förvandlas till berättelser i färg väcks en känsla av samhörighet och stolthet. Konsten gör platsen personlig, speglar människors liv och historia – och kan förändra hur ett område upplevs, både för dem som bor där och för dem som kommer på besök.
– Offentlig konst gör staden mer inbjudande och tillgänglig. Den skapar möten och samtal mellan människor som kanske annars inte skulle ha träffats.
Så säger Malin Sparrvardt, som målar under artistnamnet Korallpionen. Hon har alltid haft naturen som inspiration och hennes konstnärliga resa började med akvarell och tatueringskonst i ett konstkollektiv, innan hon tog steget ut i det offentliga rummet. Hennes verk präglas ofta av blommor och naturmotiv, men varje målning formas utifrån platsens arkitektur, historia och omgivande fauna.
Från gatukonst till stadsikon
För den Los Angeles-födde konstnären Shai Dahan började allt med graffiti i tonåren. Det som en gång var en form av rebelliskt uttryck har för honom blivit ett sätt att berätta historier i det offentliga rummet – om människor, platser och kultur.
– Konst är ett språk som talar till alla. Jag vill skapa verk som blir landmärken och som väcker känslor. Om jag kan göra bara en person glad med mina muraler, då har jag lyckats, säger Shai Dahan.
Shai är känd för sina stora målningar av dalahästar, som bland annat pryder väggar på Landvetter flygplats, i London, Sydafrika och New York. Han står dessutom bakom muralmålningen av världens största dalahäst i Partille, målad med färg från Flügger.
Både Malin och Shai lägger stor vikt vid att deras verk ska harmoniera med omgivningen – där de lever vidare i miljön och påverkar människor som bor och arbetar i området.
– Jag tar alltid utgångspunkt i platsen. Jag tittar på färger, arkitektur, historia och växtlighet. Ett verk ska kännas som att det växer fram ur miljön, inte bara placeras ovanpå den, säger Malin Sparrvardt.
Flyttbara muraler och fokus på hållbarhet
Hållbarhet är centralt för båda konstnärerna. Materialval och färg spelar stor roll för att verken ska bestå över tid – mot väder, vind och slitage – samtidigt som de ska vara säkra för konstnären och miljön.
Ett tydligt exempel på hur konst kan leva vidare är Malins arbete för AB Kristianstadsbyggen. Muralen i Kristianstad skapades som en del av bolagets 75-årsjubileum, men med en ovanlig twist:
den målades på 190 fasadplattor som senare ska monteras ner och spridas till åtta olika bostadsområden i kommunen. Färgen sponsrades av Flügger.
Verket är världens första flyttbara muralmålning i storformat och därmed en symbol för hur konst kan vara både föränderlig och beständig på samma gång.
– Vi ville skapa något som kunde fortsätta leva och bli en tillgång för flera platser i staden. Det var en utmaning, men också fantastiskt roligt, berättar Malin Sparrvardt.
Framtidens stad – där konst och vardag möts
I takt med att städer växer och förtätas växer också behovet av att skapa miljöer som känns mänskliga och meningsfulla. Konst kan vara en viktig del av det – inte bara som utsmyckning, utan som social kraft.
– Konsten gör våra gemensamma rum vackrare, men också mer levande. Den påminner oss om att staden inte bara är byggnader och trafik – den är fylld med människor, känslor och berättelser, säger Shai Dahan och avslutar:
– Jag tror att framtidens stad kommer att bli ett galleri utan väggar. Konst är till för alla – oavsett ålder, bakgrund eller språk. Det är vad som gör den så kraftfull.