Thomas Concrete Group fortsätter leveranserna till vad som kommer att bli den högsta byggnaden som byggts i Atlanta på mer än tre decennier. Projektet närmar sig de sista våningarna, och majoriteten av betongen är nu på plats.
Thomas Concrete Inc. har levererat mer än 61 000 kubikmeter och räknar med att leverera ytterligare 5 000 kubikmeter till ett av stadens mest komplexa byggprojekt.
– Projektet fortskrider enligt plan, och vi är stolta över framstegen hittills. Detta uppdrag kombinerar höga arkitektoniska ambitioner med tydliga klimatmål och avancerad byggteknik. Vi har visat att vi kan leverera lösningar som minskar miljöpåverkan samtidigt som vi uppfyller byggnadens stränga prestandakrav, säger Hans Karlander, VD och koncernchef för Thomas Concrete Group.
Byggnaden kommer att inrymma både bostäder och kontor i Atlanta, Georgias huvudstad, i sydöstra USA. Komplexet, som reser sig snabbt i hjärtat av Midtown, har presenterat sina egna utmaningar. Projektet krävde från början höga krav på både material och logistik. Byggandet i en tät stadsmiljö har krävt noggrant samordnade leveranser.
– Vi har lång erfarenhet av att leverera höghusprojekt i urbana miljöer, vilket har varit ovärderligt i Atlanta. Våra laboratorier och teknikteam har spelat en nyckelroll i utvecklingen av den avancerade betongen som används här. Vi ser också starka resultat i utförandet, fortsätter Hans Karlander.
Höga tekniska standarder
Betongen som levereras av Thomas Concrete Inc. uppfyller kraven på elasticitetsmodul för att motstå starka vindar och seismisk aktivitet. Samtidigt minskas klimatpåverkan genom lägre cementhalt. För massgjutningarna utvecklades blandningar med en global uppvärmningspotential (GWP) på 181 kilogram CO₂e per kubikmeter – en mycket låg nivå för denna skala.
– Vi behövde uppfylla kraven på elasticitetsmodul samtidigt som vi höll cementförbrukningen låg. Det är ovanligt i den här delen av USA, men vårt team hanterade utmaningen mycket bra, menar Chris Nowicki, Commercial Sales, Thomas Concrete i Atlanta.
Projektet ligger enligt schemat, med nästa fas inriktad på de återstående gjutningarna inför färdigställandet 2026.