Sweco har vunnit första pris i Hamburger Hochbahn AG:s internationella tävling för design av den nya tunnelbanestationen U5 Stephansplatz i Hamburg. Sweco har även fått uppdraget att utforma interiören samt planera utomhusmiljön och belysningen.
– Genom att kombinera svensk expertis inom ljusdesign och landskapsarkitektur med vårt internationella team har vi bidragit till att skapa en hållbar och inspirerande miljö som formar Hamburgs framtida stadsbild. Vi är stolta över att vårt arbete övertygade juryn och ser fram emot att bidra till stadens utveckling, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd på Sweco Sverige.
I Swecos uppdrag, där svenska och tyska experter samarbetar, omfattas såväl arkitektur och ljusdesign som landskapsplanering. Hållbarheten är central i den nya stationen, där befintliga byggkomponenter som kantstenar, beläggningar och sittmöbler återanvänds. Taket är ett framträdande designelement med sparsam materialanvändning och demonterbara element som möjliggör återbruk och minimerar avfall.
– Att utforma tunnelbanestationer är komplext och kräver samarbete mellan många olika teknikområden. Vi är glada över förtroendet och ser nu fram emot att ta visionen till verklighet i en station som förenar funktion, estetik och hållbarhet, menar Ulla Bergström, divisionschef för Sweco Architects.
Den nya linjen kommer att knyta samman Hamburgs olika stadsdelar och Stephansplatz blir en central knutpunkt för stadens kollektivtrafik. Linjen U5, med 22 nya hållplatser på en 25 kilometer lång sträcka, är Tysklands största tunnelbaneprojekt.
Om det vinnande förslaget
Den prisbelönta designen för tunnelbanestationen har inspirerats av den närliggande botaniska trädgårdens träd. Ordet ”KOMOREBI” är det japanska ordet som beskriver det ljusspel som uppstår när solen strilar mellan bladverket. Trädtaket skapar en hall-liknande känsla och reflekterar miljön omkring stationen.
På bilden: Swecos vinnande bidrag – ett grönt tak inspirerat av det japanska ordet Komorebi, som beskriver det ljusspel som uppstår när solen strilar mellan bladverket
Bild: Sweco