Arbetet med att anpassa Universitetsrondellen och Universitetsplatsen för Citylinjen är nu färdigt. Den 17 oktober börjar bussen åka genom den tidigare rondellytan med hjälp av signalprioritet, vilket är första gången denna trafiklösning används i Örebro.
Tillsammans med egna körfält tydliggörs att kollektivtrafiken prioriteras i stadens trafiksystem. Resultatet är kortare restider, bättre punktlighet och en mer trafiksäker miljö där det är enkelt att gå, cykla och åka buss. Ett viktigt steg mot ett snabbt, smidigt och enkelt resealternativ i Örebro.
– Universitetsplatsen har omvandlats till bussgata, där biltrafik inte längre kan köra om bussen vid hållplatsen. Detta skapar en tryggare miljö för gående och cyklister vid länets femte mest trafikerade hållplats. Samtidigt stärker åtgärderna Citylinjens identitet som ett snabbare, smidigare och mer hållbart resealternativ för framtidens Örebro, säger Henrik Emilsson, projektledare för BRT-projektet på Örebro kommun.
– Med nya busskörfält och signalprioritering genom rondellen får bussen kortare restid och bättre punktlighet, vilket gör det enklare och snabbare att resa kollektivt, säger Gustav Widén, projektledare för BRT-projektet på Region Örebro län.
Ny lösning för rondellytan
Bussen kommer att köra rakt genom den tidigare rondellytan, en lösning med flera fördelar. Den rakare sträckningen sparar tid för bussen. Den största tidsvinsten för bussresenärerna kommer dock inte från att bussen kör rakt igenom, utan att den får prioritet i korsningen mot övrig trafik. Lösningen ger även ökad komfort och mer spårkänsla samt rak väg in till hållplats vid Universitetsplatsen. Bussen får egna busskörfält, markerade med röd asfalt likt övriga Citylinjen. Att bussen åker rakt igenom rondellen och får signalprioritet är en ny lösning i Örebro, men systemet finns redan i andra städer i Sverige.
Bussgata för ökad trafiksäkerhet
Universitetsplatsen är sedan i somras bussgata. Tanken är att bilisterna framöver ska använda den nya vägkopplingen mellan Åstadalsvägen och Norrköpingsvägen, som planeras byggas i samband med den planerade stadsdelen Tybbleängen. Tills vidare används en tillfällig vägförbindelse vid Forskarvägen.
Övriga anpassningar längs sträckan
Avveckling av busshållplats Rundstigen på Åstadalsvägen till förmån för den närliggande hållplatsen Universitetsplatsen, även det en åtgärd för att förkorta den totala restiden.
Återanvändning av växterna som tidigare fanns i rondellen i gräsytorna på platsen. När planteringen återställdes användes samma formspråk som i den ursprungliga utformningen.
Nästa steg i utformandet av Citylinjen
Universitetsrondellen samt Universitetsplatsen är nu färdigställda. De är båda en viktig del i den första etappen av Citylinjen mellan Brickebacken och Tegnérlunden. Under 2025 blir även Västra Nobelgatan färdig, vilket är den sista sträckan innan hela den första etappen står klar i slutet av 2025. Under nästa år fortsätter arbetet norrut med att förbereda för den andra etappen av Citylinjen på Hedgatan och Hertig Karls allé.
Mer information
Läs mer om anpassningen av Universitetsrondellen och Universitetsplatsen till Citylinjen
Läs mer om arbetet med att förbereda för Citylinjen på regionorebrolan.se/citylinjen