Nyheter

Myresjöhus Sveriges starkaste småhusvarumärke – för femte året i rad

För femte året i rad rankas Myresjöhus som det starkaste varumärket bland Sveriges småhustillverkare. Det visar Prognoscentrets årliga varumärkesundersökning, baserad på svar från både allmänheten och personer som nyligen byggt hus.

Undersökningen mäter varumärkesstyrka (Brand Equity) utifrån fyra perspektiv: kännedom, associationer, upplevd kvalitet och lojalitet. Myresjöhus befäster positionen i samtliga dimensioner i årets mätning.

– Att rankas som Sveriges starkaste småhusvarumärke för femte året i rad är en styrka vi inte tar för given. Det visar att vi lyckas kombinera lång erfarenhet med ständig utveckling – och att kunderna känner förtroende för både våra produkter och vårt arbetssätt, säger Jimmy Bäckstrand, operativ chef för Myresjöhus och SmålandsVillan.

Två varumärken som kompletterar varandra

OBOS-koncernen har genom Myresjöhus och Smålandsvillan två av de mest välkända varumärkena på den svenska småhusmarknaden. Myresjöhus förknippas i hög grad med kvalitet, design och kundanpassade lösningar, medan Smålandsvillan står starkt i sitt segment genom prisvärdhet och tillgänglighet. Tillsammans gör det att OBOS kan möta olika behov när kundernas preferenser polariseras mellan just pris och skräddarsydda alternativ – en trend som också framgår i årets resultat från undersökningen.

– Vi är glada över att också Smålandsvillan står starkt i sitt segment, vilket gör att vi med våra båda varumärken och produkter kan erbjuda attraktiva hem för olika behov och plånböcker, säger Jimmy Bäckstrand.

Om undersökningen
Prognoscentrets varumärkesundersökning för småhusbranschen har genomförts sedan 2021 och omfattar Sveriges samtliga småhustillverkare. Årets mätning bygger på svar från 1 872 personer ur allmänheten och 448 personer som byggt hus under det senaste året. Undersökningen kartlägger varumärkeskännedom och Brand Equity samt varumärkenas positionering.