Ett nytt internationellt forsknings- och utvecklingsprojekt ska undersöka hur skolans fysiska miljö kan utformas och användas för att på bästa sätt stödja undervisning och elevers lärande.
– Den fysiska skolmiljön tas ofta för given i Sverige. Lärmiljöer är nästan osynliga i policydokument, läroplaner och skollag. Det gör det extra spännande att jämföra hur andra europeiska länder arbetar med de här frågorna, säger Anneli Frelin, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Projektet omfattar totalt 16 miljoner kronor över tre år, och totalt medverkar tio partnerorganisationer från sju europeiska länder. För Högskolan i Gävle innebär deltagandet en finansiering motsvarande cirka fyra miljoner kronor. Från Högskolan deltar Anneli Frelin, Jan Grannäs och Wenche Mörck Riekki.
Policydel i fokus
Projektet inleds med en omfattande policyanalys i varje deltagande land, där Högskolan i Gävle samarbetar med det italienska nationella organet för skolutveckling och forskning (INDIRE). Resultaten av analysen blir sedan underlag för jämförande analyser på europeisk nivå.
– Det är ett extremt komplext projekt med många perspektiv. Vi är redan i gång med det första arbetspaketet och det ska bli väldigt intressant att se vad våra kollegor i de andra länderna kommer fram till, säger Jan Grannäs, docent i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Arbetet sker stegvis: först kartläggning av policy och lagstiftning, därefter intervjuer och enkäter med skolledare, lärare, myndigheter och andra aktörer. Resultaten ska bland annat mynna ut i en gemensam rapport som syftar till att påverka europeiska lärarutbildningar och i en europeisk handbok för skolledare om hur innovativa och hållbara lärmiljöer kan se ut och användas.
Utbyten och fortbildning
Utöver policydelen utvecklas ett fortbildningsprogram för skolverksamhet i Europa. En viktig del är internationellt samarbete, och för Högskolan i Gävle innebär det bland annat möjligheter till utbyte för lärare och rektorer i Gävleborg med skolor i Spanien och Grekland.
– Att kunna erbjuda regionens lärare och skolledare både forskningsbaserad kunskap och internationellt utbyte är ett stort mervärde. Vi kan lära oss mycket av att ta del av andras erfarenheter och jämföra oss med andra, säger Wenche Mörck Riekki, universitetsadjunkt i didaktik.