Nyheter

KARLSTAD: Nu är bygget av verksamhetsområdet Eriksberg igång

Det första spadtaget är taget och med det är bygget av ett avKarlstads viktigaste utvecklingsområden för framtidens företagande igång. Målet är att halvera utsläppen jämfört med en traditionell entreprenad och möjliggöra för etableringar inom bland annat service, lager, tillverkning, kontor och handel med skrymmande varor.

Karlstad växer och behovet av industri- och verksamhetsmark är stort för att nya företag ska kunna etablera sig.

– Nu kan vi äntligen erbjuda värdefull företagsmark nära E18. Det här är inte bara en investering i mark och infrastruktur – det är en investering i jobb, innovation och hållbar tillväxt för hela kommunen, säger Anders Tallgren (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Första steget mot mer hållbara entreprenader

För kommunen är byggandet av det nya industri- och verksamhetsområdet ett pilotprojekt för att utforska hur kommunens infrastrukturprojekt kan bidra till ökad hållbarhet. Det kan till exempel handla om att minska antalet transporter i byggskedet, som är en stor källa till koldioxidutsläpp i mark- och infrastrukturprojekt.

– Våra klimatkalkyler visar att vi ska kunna halvera utsläppen i det här bygget jämfört med traditionella entreprenader. Tanken är att vi ska våga pröva nya och mer hållbara arbetssätt, som sen kan systematiseras och appliceras i fler mark- och infrastrukturprojekt. Så det här är ett jätteviktigt projekt, berättar Monika Bubholz (MP), ordförande i teknik- och fastighetsnämnden.

– Det är vanligt att man transporterar ut stora jordmassor och växtlighet vid markprojekt för att senare transportera in nya rena massor och importerade växter. På Eriksberg ska vi försöka mellanlagra och återanvända så mycket som möjligt av det som finns på platsen. Det kommer göra stor skillnad på behovet av transporter, fortsätter Monika Bubholz.

Även fokus på social hållbarhet

– Industriområden är ofta stora hårdgjorda områden, anpassade efter stora logistikflöden och tung trafik. I det här projektet tänker vi extra på hur vi ska anpassa området för att människor ska trivas och känna sig trygga. Bland annat sparar vi så mycket vegetation som möjligt, anlägger gröna gångstråk och cykelväg. Vi vill skapa ett område som uppmuntrar människor som jobbar eller besöker området att komma ut i naturen, säger Malin Herou, projektledare på teknik- och fastighetsförvaltningen.

Verksamheter som flyttar in

För ett år sedan gjordes den första markanvisningen för tomten närmast E18, och markanvisningsavtal tecknades med Helix Lokaler AB och Lancea Holding AB. Det skedde efter en tävling där kommunen ställde krav på bland annat gestaltning. Resultatet blev att den planerade byggnaden kommer att ha formen av en lada, inspirerad av det historiska jordbrukslandskapet på Eriksberg.

I den kommande ”ladan” planeras tre verksamheter att etableras:

Kontor och verkstad för Radiator VVS AB

Däck- och personbilsverkstad

Butik och lager

Ytterligare verksamheter och exploatörer som har upplåtits mark sedan dess:

Regionen Värmland (bussdepå)

Trafikverket (förarprov/manöverbana)

Peab (byggföretag)

Hammarö byggentreprenad (byggföretag)

Jordell (åkeri och entreprenad)

Scaffrent (ställningsföretag)PPS Consulting (konsult inom bygg)

Gräsdalens service (fastighetsförvaltning)

Wermlands Invest (fastighetsbolag)

Lancea fastigheter (fastighetsbolag)

Byggtid för markarbeten och infrastruktur är cirka ett år. Anvisade verksamheter får tillträde till marken senhösten 2026.

Fakta om Eriksberg
Området är ca 40 hektar stort
Projektet ställer högre hållbarhets- och miljökrav än tidigare på till exempel masshantering, transporter, dagvattenhantering, material och drift, men också på utformningen av området.
En tidig klimatkalkyl visar att minst en halvering av utsläpp ska vara möjligt i jämförelse med en mer traditionellt utförd entreprenad,
Som stöd i hållbarhetsarbetet tillämpas det internationella hållbarhetscertifieringssystemet Breeam Infrastructure.
Natur- och kulturvärden på platsen tillvaratas genom att spara och återplantera växtlighet, behålla äldre bebyggelse men också genom att addera parkytor, trädallé, gång- och cykelstråk, ängsmark och utjämningsytor för dagvatten.