Text: Lars-Olof Tandberg
Västerbron mellan Kungsholmen och Södermalm är ett av Stockholms mest kända landmärken. Den byggdes 1935 och är i bra skick för sin ålder, men behöver ändå renoveras. I en första etapp ska bron under tre år fån ytt tätskikt och skador på stål och betong ska åtgärdas, innan hela bron ska målas om i en kommande etapp.
Bygget av Västerbron var ett spektakulärt projekt som rönte stort intresse bland stockholmarna. Åtta månader innan invigningen visades bron för allmänheten, och 32 000 personer betalade 50 öre var för att titta närmare på bron.
I dag är det 90 år sedan Västerbron byggdes och den är i bra skick för sin ålder.Den behöverdock ett nytt tätskikt och mindre skador på både betong och stål behöver åtgärdas. I april påbörjades första etappen aven renovering som ska förlänga brons livslängd med ytterligare 80 år.
Den första etappen handlar främst om att lägga ett nytt tätskikt på bronsöverdel av betong.
Under 2025 renoveras brons mittrefug.
Det är ett känsligt område som utsätts för klorider från vägsalt, och dessa måste hindras från att ta sig ner i betongen under refugen. Mitträcket avlägsnas och betongen sågas bort. På betongytan under refugen läggs ett ytskyddande lager av membranakrylat varefter en ny mittrefug gjuts.
–Under körbanorna läggs en traditionell tätskiktsmatta. Om den behöver bytas är det bara att ta bort asfalten. Mittrefugen är mer svåråtkomlig och vi vill inte behöva riva upp den om det blir sprickor och vatteninträngning. Därför läggs membranakrylatet som en extra försäkring, förklarar Baran Mirdesi, som är projektledare på Trafikkontoret på Stockholms stad.
Under 2026 byts tätskikt och brofogar på den östra körbanan och 2027 görs samma arbete påden västra körbanan. Brons avvattning förbättras genom nya dagvattenbrunnar och på brons undersida blir det nya samlingsledningar som ansluts till befintligt ledningssystem. På brons undersida repareras betongupplag för brolager och det görs sprickinjektering och skyddsimpregnering av betongfundamenten för bropelare och brobågar.
–Intill några bropelare finns en husbilsparkering och ett upplag för en båtklubb. Där monterarvi påkörningsskydd på pelarna som även brandskyddsmålas. Korrosionsskador på stålkonstruktioner åtgärdas genom blästring och stålet brandskyddsmålas
–Vi har tagit prover på stålet som visar att det är i gott skick. Det är bara mindrekorrosionsskador som behöver åtgärdas i väntan på renovering och målning av allt stål i nästaetapp. Uppdelat på tre år.
Renoveringsarbetet på brons ovansida kommer att pågå i tre år. Varje år från april till oktober får biltrafiken i båda körriktningarna dela på en körbana för att frilägga brons andra halva för renoveringsarbetet.
–Västerbron är en viktig trafikled med små marginaler. Därför vill vi inte riskera att ha avsmalnade körbanor vintertid då snö kan stoppa trafiken. Arbetet under bron kan dock pågå året runt, fortsätter Baran Mirdesi.
Mellan gång-och cykelbanan och arbetsområdet på den avstängda brohalvan har skärmar monterats för att skydda arbetsområdet från vindfall.
–Det är främst en säkerhetsåtgärd men det uppskattas av cyklister och gående som tycker att det är skönt att slippa buller och att inte behöva se arbetet. Det har vi fått beröm för. I de ursprungliga ritningarna för Västerbron skulle så kallade vindkryss monteras mellanpelare på två ställen, för att stabilisera bron vid sidvindar. Av någon anledning gjordes det aldrig varför dessa vindkryss nu monteras i samband med renoveringen av bron.
– Så manskulle kunna säga att det är först nu, 90 år senare, som bron äntligen blir helt klar, konstaterar Baran Mirdesi.
FAKTA:
Tidplan: april–oktober2025–2027
Byggherre: Stockholms Stad
Entreprenör: Dipart Entreprenad ABK
Kostnad:106 Mkr