Stockholms rödgröna styre vill att fler ska parkera i garage. Nu har staden beslutat att avskaffa rabatten för gatuparkering i kommande nyproduktion.
Idag finns cirka 120 000 parkeringsplatser längs Stockholms gator. Det motsvarar ungefär en femtedel av stadens totala gatumark, eller fem gånger hela Gamla stans yta. Stockholms styre vill att bilparkering i högre grad ska ske på kvartersmark, i garage eller p-hus.
– Vi ser att stockholmarnas gemensamma mark kan användas bättre. När fler parkerar i garage blir det större plats på gatorna för gång- och cykelstråk, träd och uteserveringar. Det gör staden trevligare för alla, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Boendeparkering är ett parkeringstillstånd som ger boende rätt att parkera på gatorna i sitt närområde till en rabatterad avgift. I nybyggda bostadsområden som Hagastaden, Annedal och Norra Djurgårdsstaden har Stockholm redan avskaffat boendeparkering. Nu har staden bestämt att samma princip ska gälla för all nyproduktion.
– När vi bygger nytt har vi chans att göra rätt från början. Därför har vi beslutat att alla nya bostäder ska ha sin parkering för boende på kvartersmark, i garage eller p-hus. Där kommer det alltså inte vara möjligt att parkera på gatan med rabatterad avgift, fortsätter Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Möjligheten till boendeparkering avskaffas för nya fastigheter med lagakraftvunnet bygglov från och med 1 juli 2025. Förändringen gäller inte fastigheter med nytt bygglov för till- eller ombyggnad då parkering inte berörs i ansökan.
– Det här handlar om bostäder som ännu inte har byggts. Den som flyttar in i en bostad som berörs kommer veta på förhand att det inte finns boendeparkering på gatan, avslutar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.