BAS ID har tillsammans med AMF Fastigheter, Brunnberg & Forshed och Funkia utvecklat varumärkesstrategi, koncept och arkitekturprogram för Marievik – en stadsdel i förändring med fokus på framtidstro, gemenskap och välmående. Tillsammans har en vision för områdets utveckling formats, där arkitektur, stadsliv och den fysiska miljön utgör grundpelarna för helhetsupplevelsen av platsen.
Som en del av platsvarumärkesbyggandet av Marievik har en visuell identitet tagits fram. Identiteten förstärker Marieviks unika karaktär och speglar områdets postmodernistiska arkitektur på ett lekfullt sätt och skapar på så sätt en visuell bro mellan Marieviks historia och framtid. Logotypens mjuka, rundade former och monolineära linjer, med jämn tjocklek utan kontraster, är inspirerade av mötet mellan vattnet och byggnaderna samt postmodernismens geometriska formspråk.
Med sin konsekventa geometri får bokstäverna liv genom originella proportioner och detaljer. Designen balanserar lekfull värme med stabil tydlighet, vilket gör den lika självklar i ett levande community som en pålitlig avsändare på ett hyreskontrakt. Varumärkesfärgerna kombinerar mättade toner, pasteller och intensiva accenter för att uttrycka lekfullhet, optimism och en känsla av eklekticism. Paletten hämtar inspiration från områdets arkitektoniska färger och designhistoriska referenser.
– Genom att destillera Marieviks arkitektoniska element till grafiska former och omtolka dem har vi skapat en identitet som tar avstamp i ett geometriskt arv och samtidigt etablerar ett nytt uttryck. Postmodernismens karaktär genomsyrar hela identiteten – från den distinkta typografin som utmanar konventionella proportioner till färgpaletten och navigationssystemet. Vi strävade efter att fånga den lekfullhet och utforskande attityd som definierar eran och göra den till rösten för en plats i förvandling, säger Mathias Lundeberg, Design Director på BAS ID.
Den nya varumärkesidentiteten låter både invånare och besökare få en upplevelse av det framtida Marievik redan idag, samtidigt som den skapar engagemang och energi under projektets utvecklingsfas och gör byggmiljön mer inbjudande och trivsam.
– Vår ambition är att Marievik inte bara ska vara en plats, utan en upplevelse som växer och utvecklas med människorna som vistas här. Genom identiteten kan vi förstärka upplevelsen av områdets postmoderna arkitektur, samt förmedla områdets energi och framtidstro på ett sätt som inspirerar och engagerar, säger Johan Lindskog, projektutvecklingschef på AMF Fastigheter, som äger och utvecklar Marievik.