Nyheter

Moderniserad Avicii Arena blir multiarena i världsklass

Text: Lars-Olof Tandberg

När Avicii Arena moderniseras för att både kunna ta emot hockeymatcher och de största internationella artisterna och evenemangen måste det göras varsamt. Den ursprungliga postmodernistiska och industriella karaktären måste behållas samtidigt som det ska vara en modern och funktionell arena för dagens krav.

Sedan Globen byggdes 1989 har evenemangsbranschen utvecklats och kraven på en multifunktionsarena har förändrats. I dag 35 år senare är namnet Avicii Arena och den moderniseras nu för att kunna ta emot alla typer av konserter och evenemang. Helst ska arenan användas varje kväll. För det behövs även ishockeyn, som kommer att flyttas hit från Hovet.

– Mellan hockeymatcherna ska det vara konserter, TV-galor, kongresser med mera. Då måste det vara lätt att ställa om arenan, så att hyresgästen Stockholm Live ska kunna ta hit de bästa och största evenemangen, säger Mats Viker som är vd på Stockholm Globe Arena Fastigheter AB.

Han konstaterar att på 80-talet ställdes högtalare på scenen, medan man i dag hänger upp dom i taket.

– Även LED-skärmar, belysning med mera hängs upp. Det är ett problem eftersom Avicii Arena inte har något riktigt tak som det går att hänga saker i.

För att kunna häng upp mer utrustning har NCC byggt två ringar ovanför arenans ekvator. I den inre ringen byggs bland annat ett nytt riggnät för att kunna ta emot evenemang och produktioner som kräver ytterligare riggmöjligheter.

Mobilt innertak

– Ringarna och riggen består av 1 500 ton stål som har lyfts upp och monterats på 30–40 meters höjd i en befintlig byggnad. Att få upp det och montera med millimeterpassning mot fasaden är inte lätt. Det är stor ingenjörskonst, påpekar Mats Viker.

På riggnätet monteras även rörliga paneler, som ska fungera som ett mobilt innertak och ljuddämpare. Tidigare har Globens form gjort att ljudet från isen eller scenen studsat i det sfäriska rummet och publiken har ibland haft svårt att höra.

– Med de rörliga panelerna kan vi reglera både rymdkänslan och akustiken. Vi kan dra ut taket eller dra bort det beroende på vilken typ av evenemang det är. Panelerna ska främst användas när arenan inte är fullsatt. Det är viktigt att besökarna ska kunna uppleva hela rymden i arenan när det är lämpligt.

Tidigare har läktarnas form gjort att publiken på de nedersta raderna haft ganska dålig sikt. Därför byggs även två nya läktare för att publiken ska komma närmare isen och scenen.

Varsam renovering

Avicii Arena är blåklassad av Stadsmuseet i Stockholm, vilket bland annat innebär att den har ”synnerligen höga kulturhistoriska värden”. Därför måste moderniseringen ske varsamt.

– Det måste göras med respekt för byggnadens ursprung och kulturvärden. Samtidigt måste vi se till att arenan fortfarande går att använda för framtiden, det får inte bli ett museum, konstaterar Sara Feinberg, utvecklingschef och vice vd på SGA Fastigheter.

Tanken är att besökarna ska känna att de kommer in i en helt ny arena, samtidigt som det är Globen från 1989.

Projektorganisationen jobbar med antikvarie och har även kontakt med de ursprungliga arkitekterna, för att inte göra något som minskar den unika byggnadens betydelse och byggnadsklassning.

När Globen byggdes var kriterierna att den skulle vara postmodernistisk och ha industriell karaktär. Till exempel att bärande pelare ska vara synliga.

– Vi behåller de blå trapphustornen och trappor och bakpartier kommer fortsatt att vara röda. Däremot byter vi ut alla de röda stolarna eftersom en röd stol som är tom syns väldigt väl. Därför är de nya stolarna mörkgrå, berättar Mats Viker.

Endast det som behövs

SGA Fastigheter började arbetet med att ta fram idéer för moderniseringen för åtta år sedan. Många förslag förkastades då de var för komplicerade och dyra eller för att de inte löste problemen.

– Då gjorde vi ett omtag och ställde frågan hur vi skulle kunna bygga för att få en multifunktionsarena av högsta klass vad gäller atmosfär, intimitet och akustik. Frågan skickades till konsulter, arkitekter, akustiker med flera över hela världen.

Gensvaret blev stort och till slut fanns ett förslag att börja bearbeta. Målet var att endast det som verkligen behövdes skulle byggas.

– Vi sa ja till ”need to have” och sa nej till ”nice to have”. Vi lade väldigt mycket arbete på den här fasen, men när vi var klara visste vi exakt vad vi ville ha och då blev det lättare att stå fast vid det, understryker Mats Viker.

Konsulter i världsklass

Mycket tid lades även på att hitta konsulter av världsklass för projektering, arkitektur, konstruktion, belysning och akustik. Därefter upphandlades NCC som totalentreprenör i samverkan.

– Med NCC penetrerade vi sedan projektet med fokus på ”need to have” så att vi var överens om att de skulle bygga precis det vi behövde. Det finns alltid en risk att entreprenören misstolkar beställarens behov. Men här har samverkan funkat enormt bra, säger Mats Viker.

Han är väldigt stolt över vad hans organisation åstadkommit tillsammans med NCC och alla konsulter.

– Vi har skapat ett fantastiskt byggprojekt som gränsar till det omöjliga. Slutresultatet blir en framtidsorienterad multifunktionsarena med ännu mer ikonisk status än den redan har. Det vi gör nu med Avicii Arena har ingen annan arena gjort.

FAKTA

Tidplan: januari 2024–början av 2025

Byggherre: Stockholm Globe Arena Fastigheter AB (helägt av Stockholms stad)

Totalentreprenör: NCC Building Sweden

Samarbetsform: Totalentreprenad i samverkan

Kostnad: Ordervärde cirka 700 Mkr

Arenaoperatör/hyresgäst: Stockholm Live AB