Tomma lägenheter ger inga intäkter. När Svenska Bostäder märkte att uthyrningen av studentbostäder gick trögt i våras insåg de att det behövdes fokus. En tvärfunktionell grupp sattes ihop som arbetade med ett enda mål: noll vakanser i augusti.
Läs om hur de lyckades.
– Efterfrågan på studentbostäder ser annorlunda ut än för några år sedan, så när vi insåg att vi riskerade att stå med tomma lägenheter behövde vi ställa oss några viktiga frågor. Vet stockholmarna ens om att vi har studentbostäder? säger Ola Wickman, chef uthyrning på Svenska Bostäder.
Frågan var relevant, då Svenska Bostäder på några års tid gått från att ha ett fåtal studentlägenheter, till att vara en stor studentbostadsvärd i Stockholm med över 2 300 lägenheter. Av dessa är de allra flesta nybyggda, bland annat på det nya området Campus Albano, mellan Stockholms universitet och KTH.
Så utmaningen var att sätta både Svenska Bostäder på den mentala kartan som studentbostadsvärd och att marknadsföra ett helt nybyggt campusområde som attraktiv plats att bo på. Med de nybyggda lägenheternas hyresnivå.
– Våra utmaningar är att vi har många nyproducerade studentlägenheter och att vi är relativt okänd som studenthyresvärd. Så marknadsföring har varit viktigt för oss, fortsätter Ola Wickman.
En tvärfunktionell grupp sattes ihop av medarbetare som arbetar med uthyrning, förvaltning av studentlägenheter och kommunikation. Resultatet blev bland annat enklare rutiner för att hyra ut i andrahand, ett test där hyresgästerna kunde välja ett flexibelt inflyttningsdatum och en studentkampanj som rullades ut i Stockholms tunnelbana, i sociala medier och andra webbsidor över sommaren. Allting skedde inhouse, med minimal budget.
Kampanjen startade redan i april, då fick de som bor i studentbostäder hos Svenska Bostäder riktad information om förenklade möjligheter att hyra ut i andra hand under sommaren. Det minskade uppsägningarna som ibland kommer på våren. I kombination med annonsering i sociala medier såg vi att intresset för vår sajt ökade. Men det dröjde ett tag innan resultatet syntes i uthyrningen.
Lagom till att antagningsbeskeden nådde studenterna i juli syntes kampanjen också i tunnelbanan. Besöken till webbsidan mångdubblades. I slutet av sommaren gick ett pressmeddelande ut om det förändrade läget bo studentbostadsmarknaden, men då var våra lägenheter redan uthyrda.
– Vi tror att kampanjen landade i rätt tid hos rätt målgrupp. Vi hoppas även att medvetenheten om att Svenska Bostäder har studentlägenheter har ökat och att vi vid nästa tillfälle har en lägre tröskel att nå fram med våra budskap, säger Stefan Mattsson, ansvarig för studentlägenheter och distriktschef för innerstaden på Svenska Bostäder.
På bilden: I kvarteret Plankan på Kristinehovsgatan vid Hornstull på Söder finns också nybyggda studentbostäder
Bild: Södergruppen