Efter elva fantastiska år som namnsponsor för Tele2 Arena vill Tele2 hylla och tacka alla fans, spelare, artister, besökare och samarbetspartners som har bidragit till att skapa ett historiskt kapitel för arenan. Sponsorsamarbetet närmar sig sitt slut, och innan arenan officiellt byter namn, vill Tele2 avsluta denna epok med en varm hyllning till alla som varit en del av denna resa.
Sedan invigningen den 20 juli 2013, har Tele2 Arena stått värd för sportevenemang, konserter och kulturupplevelser som lockat både svenska och internationella stjärnor. Med över 8 miljoner besökare sedan starten, otaliga matcher, mål och tusentals hörnor, har Tele2 Arena skapat minnen som fans och besökare kommer att bära med sig länge.
Totalt har över 600 evenemang ägt rum på arenan – ett snitt på ungefär ett evenemang per vecka. Det är inte bara musiken och sporten som fascinerat genom åren, även tekniken har tagit oss till nya höjder. 98 miljoner megabyte mobildata laddades upp, vilket motsvarar 45 000 filmer eller 39 miljoner bilder – tillräckligt för att staplas nästan lika högt som Mount Everest.
Här är några av de höjdpunkter och imponerande siffror som speglar arenans framgång:
Över 40 000 timmars fotboll har spelats på Tele2 Arena – vilket motsvarar nästan fem års oavbrutet spelande!
Uppskattningsvis 800 fotbollsmål har jublats fram på arenan under tusentals matcher.
Totalt över 8 miljoner besökare har passerat arenans portar och varit en del av oförglömliga upplevelser.
Över 122 konserter har hållits här, med världsartister som Beyoncé, The Rolling Stones samt Swedish House Mafia, Kent, Håkan Hellström och Ant Wan.
Publikrekordet för konserter sattes nyligen av Ant Wan med 40 899 besökare i oktober 2024.
Under samma spelning användes 4,1 miljoner MB data för nedladdningar och 2,4 miljoner MB för uppladdningar – vilket motsvarar uppladdning av 960 000 bilder.
Över en halv miljard megabyte mobildata har konsumerats sedan 2013 – en svindlande mängd!
Av detta har 416 miljoner megabyte gått till mobilsurf, vilket motsvarar ungefär 10 miljoner timmar av musikstreaming. Hade du börjat lyssna år 925, hade du varit klar nu!
För att hedra alla minnesvärda ögonblick släpper Tele2 en hyllningsfilm som ett särskilt tack till alla fans och besökare. Filmen är en nostalgisk återblick på arenans mest betydelsefulla stunder – från publikjubel under historiska fotbollsmatcher till elektriska ögonblick på konserter – och är Tele2’s sätt att tacka alla som varit med på resan.
– Vi är otroligt stolta över att ha varit en del av Tele2 Arenas historia och vill tacka alla som gjort dessa elva år möjliga. Det här är inte bara en plats – det är en arena för gemenskap, glädje och passion där minnen skapats och drömmar blivit verklighet. Vi har tillsammans skapat historia, och vi ser fram emot att fira dessa år en sista gång med alla våra fans och besökare, säger Jonas Lundquist, marknadschef på Tele2.
När sponsorskapet nu går mot sitt slut lämnar Tele2 över ett ikoniskt landmärke som präglats av både klassiska och moderna ögonblick. Tillsammans med fans och besökare avslutar Tele2 sin resa på Tele2 Arena med stolthet och tacksamhet, för att skapa plats för nya möjligheter och minnen i framtiden.
Ta del av filmen här.
PÅ bilden: Jonas Lundquist, marknadschef på Tele2