I månadsskiftet november/december startar Borås arbetet med att reparera Centralbron. Under tre veckor ska man byta ut slitna skarvar vid brofästena för att göra vägen jämnare och säkrare att köra på.
För att minska trafikstörningar kommer en körfil att hållas öppen i vardera riktning under arbetets gång. Detta är en del av stadens kontinuerliga insatser för underhålla vägnätet.
– Flera har hört av sig om utstickande bultar på bron och undrar om bron verkligen är säker att köra på, förklarar Lars Fred, entreprenadingenjör på Tekniska förvaltningen i Borås Stad.
Centralbron har slitna broskarvar, vilket skapar ojämnheter i vägbanan. För att minska skador på konstruktionen och förbättra körkomforten för bilisterna kommer dessa skarvar att bytas ut.
Renoveringsarbetet är en återkommande åtgärd som behövs för att äldre konstruktioner ska fortsätta vara säkra och hålla en längre tid.
När och hur ska arbetet genomföras?
Arbetet är planerat att starta vid månadsskiftet november/december och väntas pågå i tre veckor. De skarvar som ska bytas ut ligger på den västra sidan av bron, mot Göteborgsvägen. Under renoveringen kommer en fil i vardera riktning vara öppen för trafik för att minimera trafikstörningar.
Varför behöver arbetet utföras?
Att renovera skarvar, eller så kallade övergångskonstruktioner, är en viktig del av brons underhållsarbete för att säkerställa brons funktion och säkerhet över tid. Skarvarna påverkas av temperaturvariationer, särskilt metallen, som expanderar när det är varmt och drar sig samman när det är kallt.
Övergångskonstruktionerna är de punkter där brons olika delar kan röra sig något i förhållande till varandra. Dessa utsätts för konstant rörelse, särskilt under kalla månader, vilket med tiden leder till slitage och skador. När skarvarna slits ut kan de skapa ojämnheter i vägbanan som trafikanterna märker av. Genom att underhålla dessa konstruktioner i tid förhindrar man större skador.
Ett av flera byggprojekt
Centralbron är en del av alla byggarbeten som pågår i Borås just nu. För drygt en månad sedan inleddes arbetet med Nybron och nyligen fick Brodalsmotet en ny vägport. Samtidigt pågår bygget av nya gång- och cykelvägar, renovering av kulturhus, nya skolbyggen och asfaltering av större vägar. Vissa arbeten är utspridda över månader medan andra sker parallellt.
– Vi förstår att många boråsare reagerar på byggarbetena runt om i staden. Det är dock en förutsättning för att kunna underhålla och utveckla en växande stad och vi gör det alltid med boråsarnas bästa i fokus, förklarar Michael Dahlander, chef för projektering och entreprenad på Tekniska förvaltningen.
– Vi vill också förtydliga att varje projekt är unikt och inte kan jämföras med varandra. Bara platsen där man ska bygga har jättestor betydelse för byggets förutsättning. Vårt mål är att göra Borås till en ännu bättre och säkrare plats att bo och resa på, konstaterar Michael.