Istället för att placera skolorna i periferin har de fått en central roll i Nya Hovås stadsbild. Visionen var att skapa en levande stadsdel och integrera skolan med andra samhällsfunktioner.
– It takes a village to raise a child” och Nya Hovås är verkligen vår ”by” och har en jätteviktig funktion för oss och våra elever, säger Evelina Skageby, biträdande rektor Noblaskolan Nya Hovås 6-9.
Under den tidiga industrialiseringen och på landsbygden var skolor ofta placerade nära kyrkor eller i byar där det fanns en naturlig central punkt för samhället. Men under urbaniseringen och expansionen av städer efter andra världskriget byggde Sverige många flerbostadsområden och förorter och placerade ofta skolor i utkanten av städer eller i nya förorter.
– Under en del av vår historia placerades skolorna oftast i utkanten av städer, i förorter eller separata bostadsområden. Fokus låg på att tillhandahålla lokala utbildningsmöjligheter nära hemmen, men detta resulterade ofta i att skolorna blev mer avskilda från övriga samhällsfunktioner. Men vår vision från början med Nya Hovås var att återigen göra skolan till en central del av samhället, där elever och invånare naturligt möts i vardagen, förklarar Louise Heilborn, projektutvecklingsansvarig Broods.
Under planeringsprocessen för Nya Hovås utmanade man befintliga strukturer och fokuserade på att skapa en dynamisk och trygg miljö för eleverna. Genom att tänka innovativt kring rörelse, trygghet och tillgänglighet har stadsdelen blivit en förebild för framtidens skolor för att stimulera mer fysisk aktivitet och en inkluderande skolmiljö.
Hyresgästen Nobla, som driver skolorna i Nya Hovås, ser placeringen av skolan som en viktig nyckel i att vara en integrerad del av samhället. Här får eleverna möjlighet att känna sig som en naturlig del av stadsdelens dynamik, vilket stärker deras relation till omgivningen.
– Skolan är en viktig del av samhället och vi har verkligen fått uppleva vikten av att ha en nära relation med de lokala aktörerna här i Nya Hovås. Det är precis som man uttrycket säger, ‘It takes a village to raise a child’, och vi är tacksamma för att vara en del av den här ”byn”, avslutar Evelina Skageby, biträdande rektor Noblaskolan.