Bjerking skriver avtal med Trafikverket för att projektera två driftsplatser längs Malmbanan. Det handlar om driftplatserna Polcirkeln och Ljuså. Uppdraget ska möjliggöra en upprustning av anläggningarna med nya spår och växlar för att 750 meter långa tåg ska kunna mötas. Arbetet leds från Bjerkings kontor i Luleå och kommer att involvera flera delar av företagets kompetenser. Utöver järnvägskompetens handlar det om såväl miljö- och geoteknik som väg- och mätkompetens.
Sträckan Boden – Gällivare på Malmbanan blir allt hårdare belastad och trafiken kommer att öka ytterligare i närtid. Genom att förbättra mötesmöjligheterna kommer kapaciteten på sträckan att förbättras.
Underhållskostnaderna för driftplatserna är i nuläget höga och kommer fortsätta öka eftersom spår och växlar utsätts för stort slitage. Genom att rusta upp anläggningen med nya spår och växlar minskar reparationsbehoven och kostnaderna på sikt.
– Det här är förstås väldigt roligt, säger Joakim Matti, chef för järnvägsenheten på Bjerking. Med detta strategiskt viktiga uppdrag hoppas jag att Bjerking ska ses som en aktör på järnvägsmarknaden.
Uppdraget leds från Bjerkings Luleåkontor där järnvägsenheten är etablerad sedan 1,5 år tillbaka.
– Förutom att vi gläds åt uppdraget som sådant känns det helt rätt att få bidra till en effektivisering av en av de viktigaste infrastrukturdelarna i vår del av landet, säger Joakim Matti. Malmbanan behöver rustas upp och göras tillgänglig för än mer trafik och i det här uppdraget kan vi bidra till det.
Foto: Convegni_Ancisa