Nyheter

Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort – säkrare och smidigare

För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.

Trafikverket är nu i startgroparna inför byggstart av två nya planskilda järnvägsövergångar, det vill säga att väg och järnväg ligger på skilda plan, i centrala Uppsala.  Dessa kommer att ersätta dagens övergångar med bommar. Direkt efter sommaren startar byggnationen och under år 2027 ska allt vara klart.

S:t Persgatan och S:t Olofsgatan kommer grävas ner och gå som tunnlar under järnvägen. Gående, cyklister och bilister kommer då att kunna passera järnvägen utan att behöva ta sig över spåren, vilket ger en betydligt bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för alla.

– När allt är klart kommer det bli en stor förbättring för många som idag behöver ta sig över järnvägen i centrala Uppsala. Med de nya passagerna eliminerar vi risken att någon ska kollidera med ett tåg och väntan vid bommarna är snart ett minne blott, säger Charlii Enström, Trafikverkets projektledare.

Intensiv trafik både på väg och järnväg

I centrala Uppsala korsas järnvägen av de två mycket trafikerade gatorna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. S:t Olofsgatan trafikeras av gående, cyklister och bilister medan S:t Persgatan trafikeras av gående och cyklister.

Tågtrafiken är intensiv och järnvägsbommarna ligger nere ofta och länge. På vardagar mellan klockan 07.00 och 09.00 är bommarna nere 40 procent av tiden.

– Det känns väldigt bra att vi snart kan sätta spaden i marken. Tågtrafiken ökar i landet  och när det här är klart kan vi välkomna fler tåg genom Uppsala utan att det ska drabba boende i Uppsala, säger Charlii som själv bor i Uppsala.

Nytt vändspår för ökad tågtrafik i framtiden

Ett nytt så kallat vändspår för tåg ska även byggas, vilket gör det möjligt för ökad tågtrafik genom Uppsala. Vändspåret byggs parallellt med nuvarande järnvägsspår.

Trafikverket tillsammans med Uppsala kommun samfinansierar projektet.

Tidplaner

2024

Etablering (september)
– Parkering på södra Österplan stängs

Gatuarbeten (september/oktober)

Trädfällning

Ledningsomläggningar

Vecka 50 stängs järnvägskorsningarna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan.

2025

Markförstärkning

Byggnation av nya spår

Byggnation av nya broar för S:t Olofsgatan och S:t Persgatan

Ledningsarbeten

Tågtrafiken går med begränsad kapacitet hela 2025.

2026–2027

Gräver ur gatorna

Bygger stödmurar

Bygger gång/cykelbanor, inkl. broar

Bygger färdigt gatorna

Planteringar m.m.

På bilden: St Persgatan kvällsbild

Illustration Uppsala kommun