Nyheter

Fokus på arbetsplatsförlagt lärande under Ulleviledens andra etapp

För fyra månader sedan togs Ulleviledens första spadtag, vilket också var startskottet för den första etappen. I maj inleds den andra etappen, bestående av sträckan mellan Gumpekullavägen och Mörtlösa. Under denna etapp kommer elever som bland annat läser vid Bygg- och anläggningsprogrammet att få möjlighet till arbetsplatsförlagt lärande.

Som en del i Linköpings kommuns långsiktiga målsättning att främja arbete för unga innehåller upphandlingen av entreprenör för etapp två krav på arbetsplatsförlagt lärande (APL). Det innebär att entreprenören kommer att anlita elever vid bland annat Bygg- och anläggningsprogram. På så sätt får eleverna möjlighet att utföra riktiga arbetsuppgifter i skarpa lägen vilket utvecklar deras yrkeskunnande och förbereder dem inför yrkeslivet på ett bra sätt.

– Kompetensförsörjningen inom bygg, anläggning och entreprenad är avgörande för att kunna förverkliga allt som kommer hända de kommande decennierna i Linköping. Samverkan mellan utbildningar och med företagen behöver därför stärkas, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande för samhällsbyggnadsnämnden.

Under etapp två kommer både gång-, cykel- och bilväg att byggas. Sträckan, på cirka 1,6 km, kommer bland annat att innehålla tre cirkulationsplatser, fyra plattramsbroar (gång- och cykelport) och en rörbro (en stor trumma som leder vatten).

Vid cirkulationsplatsen och gång- och cykelportarna vid Gumpekullavägen kommer en förbifart för bilar samt gång och cykel att byggas för att minimera störning på trafiken. Det kommer också att planteras träd och buskar utmed hela sträckan och vid den före detta lertäkten kommer en gångstig att anläggas så att det går att ta sig närmare vattnet.

Mark & Energibyggarna i Göteborg Aktiebolag har tilldelats kontrakt avseende Ulleviledens utbyggnad av delen Gumpekullavägen-Mörtlösa.

– Vi är väldigt glada över att ha blivit tilldelade projektet och ser fram emot att få starta arbetena, säger Erik Svanäng, platschef Mark & Energibyggarna.

Fakta om Ullevileden:

Cirka 3,5 kilometer bilväg mellan Tornby och Mörtlösa som kommer att öka framkomligheten i Linköping

3,8 kilometer gång- och cykelväg (längs med bilvägen)

Två körfält, ett i vardera riktning

Fyra cirkulationsplatser

700 nya träd och 4 000 nya buskar

Byggnationen startade vid årsskiftet 2023/2024 och hela Ullevileden beräknas vara klar till sommaren 2026.

Ett stort antal miljö- och naturvårdsåtgärder kommer att genomföras för att stärka växt- och djurlivet och göra naturen mer tillgänglig. Bland annat kommer en ny fågelutkiksplats byggas och en vattenspegel för fåglar och insekter att anläggas.

Flera fördröjningsdammar och diken kommer att byggas och utökas.

Ullevileden är en viktig del i utvecklingen av Linköping – för att knyta samman Skäggetorp och Tornby med Tallboda och Mörtlösa och ge en välbehövlig avlastning till Kallerstadsleden, Tornbyvägen och Norrköpingsvägen.

Vägen kommer även att skapa en ny omledningsväg vid trafikstopp på E4:an. Utöver detta så är Ullevileden en förutsättning för att klara av stadens trafikförsörjning både under tiden som Ostlänken byggs och när den är färdig.

Innovation/nytänkande – tusentals ton slaggrus, som är en restprodukt från Tekniska verken, kommer att användas som byggnadsmaterial i gång- och cykelvägen.

Mer information om Ullevileden finns på kommunens hemsida: 

https://www.linkoping.se/stadsplanering-och-trafik/byggprojekt/byggprojekt/ullevileden—utbyggnad/