Nya bostäder, kontor och andra kommersiella ytor, kulturarenor och gröna parker finns i planerna för Etterstad i Oslo, när Sporveien nu börjar rusta upp sin verksamhetsbas i området.
– Samtidigt som vi rustar upp basen vill vi utveckla närområdet genom att skapa ett attraktivt och mer tillgängligt stadsrum i Etterstad. Detta kommer också att bidra till en effektiv knutpunktstäthet för Helsfyr T, säger Magnus Hellerud Rongved, direktör för fastighets- och kommersiell utveckling i Sporveien.
Ett helt nytt stadsrum med lock över tunnelbanans bas
Sporveien tillkännagav i november 2020 att planeringsarbetet vid Etterstad-basen startar. Centralt i projektet är ett täckande lock över nuvarande basyta med tillhörande områdesutveckling. Ett huvudmål är att öppna upp och göra området tillgängligt samt att möjliggöra bra lösningar som knyter områdena Helsfyr, Bryn och Etterstad närmare varandra.
En sammanhållen stadsutveckling kommer att ge ett helt nytt erbjudande för närmiljön och Sporveien har varit i dialog med omgivande markägare under hela processen.
– Sporveien är mån om att ta hand om grannar och intressenter. Nu hoppas vi få mer input från de som bor i Etterstad – både om vad som fungerar bra, och vad som är önskvärt att förbättra i området. Projektet syftar till att skapa bra stadsrum för närmiljön, och att bryta den nuvarande barriären som står i vägen för en holistisk stadsutveckling. För att lyckas med detta är det viktigt med input från de som känner området bäst, säger Magnus Hellerud Rongved, direktör för fastighets- och kommersiell utveckling i Sporveien.
Heltäckande stadsutveckling för ett öppnare närområde
Etterstadbasen är en av Sporveiens två baser för underhåll av tunnelbanan i Oslo. Härifrån bedrivs underhåll av tunnelbanans infrastruktur såsom spår, strömförsörjning, signalsystem, tvätt av stationsanläggningar och snöröjning. Arbetet utförs till stor del nattetid medan tunnelbanan är stängd.
Verksamhetsbasen är för närvarande stängd för allmänheten, och kan uppfattas som en barriär i området. Med ökat fokus på kollektivtrafik, fler avgångar och utbyggnad av tunnelbanenätet med Fornebubanen 2029 finns ett behov av att modernisera driftbasen på Etterstad.
– För att driva morgondagens tunnelbana i linje med förväntningarna måste Sporveien ständigt arbeta med förbättring och effektivitet. En ny verksamhetsbas på Etterstad är en viktig åtgärd för att säkerställa denna effektivitetsförbättring. Samtidigt som ett lock över sockeln ska minska bullret för omgivningen och grannskapet vill vi bryta denna barriär, och underlätta för nya kopplingar, och en helt ny och attraktiv utveckling av området, påpekar Rongved.
Krävande kombinationsbygge
Att bygga en kombinationsbyggnad som det idag regleras i Etterstad är mycket krävande och det har därför sällan gjorts i norska sammanhang. Ändå är det viktigt att utforska en kombination av de kritiska verksamhetsfunktioner som Sporveien har för ett välfungerande kollektivtrafiksystem i Oslo tillsammans med andra samhällsnyttiga ändamål.
Förslagen anger därför en möjlig kombination av industri, bostäder, näringsliv, besöksnäring, kultur med mera.
– Läget nära ett kollektivknutpunkt gör områdena extra attraktiva och naturliga för förtätning och en hög utnyttjandegrad, vilket är nödvändigt om Oslo ska lyckas växa inom de hållbarhetsmål som satts upp.