Nyheter

Nya arkitektoniska grepp i skola i Stavanger

Mitt i Boknafjorden norr om Stavanger ligger ösamhället Bokn kommun som idag öppnar en ny grund- och gymnasieskola. Byggnaden har ritats med tanken att den ska vara en viktig bidragsgivare till att skapa sociala och kulturella mötesplatser för hela Bokns befolkning, som har 860 invånare, och kanske också till en ökad invandring till kommunen.

Nye Bokns skola består av lokaler för grundskolan, administration, personal, specialrum och gemensamma utrymmen och är etablerad i anslutning till en befintlig gymnasiedel och bibliotek. Mitt i en byggnad vägg i vägg med gemensamma ytor rymmer den nya delen även lokaler för en musik- och kulturskola. Den nya delen är designad för 95 elever och 20 personal, från 1:a till 10:e klass, och är designad på barnens lokaler med lekfullhet i designen för att skapa en trygg, levande och lärande skolmiljö. Samanvändning, variation i storlek och typ av lokal, lärande i åldersblandade grupper samt träning enligt den nya läroplanen är grunden.

Det har varit ett nära samspel och stort engagemang från alla berörda parter som kommunen, skolan, politikerna och projektgruppen.

– Arkitektoniska kännetecken innehåller fina kvaliteter som har underlättat gemensam användning genom många spännande utrymmen, både ute och inne. Byggnaderna anpassas efter elevens skala på endast en våning och anpassas till bebyggelsen och den omgivande naturen. Ett nära samarbete med inredningsarkitekten från start har varit helt avgörande för spännande lösningar och smart design som utgör en lekfull helhet och är rätt dimensionerade för flera användningsområden, förklarar arkitekt Simon Tobias Ell och inredningsarkitekt Lene Korneliussen på LINK Arkitektur.

Social integration

Den nya delen av skolan Skolan består av sex låga, asymmetriska paviljonger, sammankopplade med ett kontinuerligt öppet utrymme mellan byggnadskropparna för att leva och släppa in ljus. Utrymmena mellan paviljongerna blir gator och torg med hänvisning till en medeltida stadsstruktur. Det trånga området fungerar som en kommunikationsartär och de sneda väggarna skapar små passager och trevliga mötesplatser.

Det största utrymmet fungerar som skolans ”hjärta” med en kunskapstrappa centralt placerad. Kunskapens trappa fungerar också som en tribun för scenen som bildas när väggen till musikrummet öppnas upp.

Lekfulla uteplatser

Utformningen av uteområdena tar upp den lekfulla tråden från den nya skolbyggnaden. Den nya byggnaden och lekplatsen är sammanlänkade som en sammanhängande, helgjuten anläggning med lekplatser indelade i rum och funktioner. Entrédörrarna är kopplade till varsin liten förgård, täckt med stora porösa betongplattor som kan transportera regnvatten. Tillsammans med planteringen skapar detta en välkomstzon med sittkanter som sticker ut något från lekplatserna.

Detta ökar användbarheten och gör att anläggningen framstår som större. Utanför varje paviljong finns en lekplats anpassad för årskurserna. Detta bidrar till att ge mer åldersseparerad lek, vilket i sin tur bidrar till att underlätta en trygg och bra skoldag för eleverna även på uteplatsen, och ökat välbefinnande framför allt i de lägre årskurserna.

Miljövänlig design

En ny energicentral med geobrunnar ska se till att både den nya skolanläggningen, befintliga förskola, gymnasieskola och bibliotek är självförsörjande på värme.

Utvändiga ytor består av naturliga, robusta material i form av lättskött träbeklädnad med trä/aluminiumfönster. Mot det gemensamma området har paviljongernas invändiga träbeklädnad fortsatt enligt samma princip. Allrummet är utfört med synliga stödkonstruktioner i trä. Inom lärområdena har man valt en omfattande användning av plywoodskivor och miljövänligt linoleumgolv, vilket skapar värme och trygghet.

Foto: Hundven-Clements Photography