Vid Stockholm Arlanda Airport har flera projekt färdigställts för att förbättra servicen och resenärsupplevelsen. Det mest betydande nu aktuella projektet är utbyggnaden av Terminal 5, som färdigställs i flera etapper från sommaren 2023 till årsskiftet 2024/2025.
Ett flertal större och mindre projekt har redan genomförts inom ramen för ”Utvecklingsprogram Arlanda”, medan två stora projekt, nämligen ny pir (”Pir G”) och ny bagagehantering, har pausats. Swedavia följer utvecklingen av konjunkturen och av resandet med förändringar i antalet resenärer. När det väl blir dags kan Swedavia ”packa upp” de två nämnda projekten, ta vara på den planering och förprojektering som redan har gjorts och börja bygga.
Enheten ”Projekt”
Majoriteten av projekten vid Stockholm Arlanda Airport drevs tidigare av en enhet som hette ”Stora Projekt”. Organisationsformen var hämtad med inspiration från bland annat Trafikverket som hade en enhet med samma namn. ”Stora Projekt” hos Swedavia var verksam under flera år och svarade årligen för ungefär 80 procent av byggaktiviteterna (utvecklingsprogrammen) vid Arlanda, Bromma och Landvetter.
– I och med ”Stora Projekt” hittade vi ett effektivt arbetssätt som skulle kunna tillämpas även för mindre och medelstora projekt. Därför inrättades enheten ”Projekt”, berättar Johan Bill, direktör för enheten med denna benämning och medlem i Swedavias koncernledning. Nu tar vi tillvara strategier, processer och kravställande avseende till exempel miljö, risk och arbetsmiljö i vår nya enhet.
Swedavia tillämpar därmed erfarenheter från ”Stora Projekt” i ”Projekt”, som sedan ungefär ett år samlar alla bygg-, mark- och anläggningsprojekt vid Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö flygplatser. Även mindre projekt och projekt av underhållskaraktär kan hanteras i enheten ”Projekt”. För närvarande svarar ”Projekt” för investeringar på sammanlagt cirka 2 miljarder kronor per år vid flygplatserna. Under perioden 2014–2025 investerar Swedavia cirka 15 miljarder kronor vid Arlanda, Landvetter, Malmö och Bromma flygplatser.
Utvecklingsprogram för Stockholm Arlanda Airport
De satsningar som genomförs vid Arlanda följer ”Utvecklingsprogram Arlanda” som lanserades 2014. Programmet beskriver i huvudsak vilka satsningar som krävs för att flygplatsen ska klara att möta kommande behov.
– Målet är en modern och effektiv flygplats med en kapacitet som möter behovet, betonar Johan Bill. Flera av de stora åtgärderna är redan genomförda. Några av de stora byggprojekten pågår medan några andra är pausade. Deras igångsättande beror på kommande behov.
Ett projekt som färdigställdes redan 2018 var en uppställningsramp för flygplan. Den benämns Ramp E och ligger strax söder om Terminal 2. Rampen används för flygplan som inte behöver stå vid gate. Här finns plats för elva plan kod C (i storlek som Boeing 737) eller fem plan kod E (Boeing 747) samt ett plan kod F (Airbus A380). Rampen är utrustad med markluckor och via dem får servicepersonalen tillgång till el, tryckluft och bränsle. Därmed undviks tidigare återkommande moment med att dra ut vagnar och hantera långa sladdar och slangar. Uppställningsplatsen har också byggnader med personalutrymmen och teknik samt plats för fordon.
Ett nytt driftområde med tydlig miljöprofil omfattande cirka 125000 kvadratmeter markyta togs i bruk 2019. I driftområdet finns fältgarage, bussgarage, fordonstvätt, avisningsutrustning, fordonsverkstad, verkstad för banljus, med mera. Det nya driftområdet är certifierat enligt miljöcertifieringen BREEAM Infrastructure och en av byggnaderna med BREEAM-SE.
I nya driftområdet finns 15 nya byggnader samt ett befintligt hus som har byggts om. Bakgrunden till projektet var att det tidigare driftområdet behövde flyttas för att ge plats åt en framtida ytterligare pir – nämligen ”Pir G” – bortom och öster om nuvarande Pir F på Terminal 5. Den nya piren skulle enligt tidig plan bli cirka 350 meter lång och utrustas med 14 brygganslutna gater som klarar flygplan kod F (Airbus A380).
Under 2022 har två projekt färdigställts, det är projekt som medger ett smidigare flöde för resenärerna. I Terminal 5 har gången mellan gateområde 1–10 och 11–24 breddats och försetts med rullband.
Vidare har en helt ny förbindelsegång inrättats mellan Terminal 4 och 5 som underlättar för transfererande resenärer. Den nya gången finns på markplanet i Sky City och är givetvis helt avskild från övrigt personflöde i Sky City. Interiören i gången lättas upp betydligt med träpaneler omväxlande med grönskande väggar.
Ett projekt av teknisk art var att flygplatsens röntgenmaskiner förnyades. EU kräver numera maskiner enligt standard 3 för kontroll av avgående bagage. Därför har utbyte skett både vid Arlanda och Landvetter och det planeras även för utbyte på Malmö Airport.
I och med att Terminal 5 får en tillbyggnad förändras hur man tar sig in och ut på Terminal 5, bland annat har entréer byggts om, och taxiangöringsplatser har förändrats.
Uppgradering av Terminal 5
De största nu pågående projekten vid Arlanda handlar båda om Terminal 5, att bygga en helt ny säkerhetskontroll och ny marknadsplats.
Terminal 5 byggs ut och huskroppen expanderas mot söder – mot landside – för att skapa större ytor. Terminalen får en ny och större marknadsplats. Den kommersiella ytan idag på ungefär 5000 kvadratmeter, som är belägen efter den stora säkerhetskontrollen i Terminal 5, kommer i och med utbyggnaden att öka till 11000 kvadratmeter. Här blir det restauranger, kaféer och butiker, den största kommersiella satsningen någonsin vid Arlanda och vid Swedavias flygplatser.
Detta är en för Swedavia unikt stor satsning som förbättrar upplevelsen i terminalen med större och luftigare volymer, med ett brett utbud av butiker och service som tillgodoser alla smaker.
Den nya marknadsplatsen kommer att öppnas stegvis i tre etapper från sommaren 2023. Första delen i marknadsplatsen att öppna blir området med en ny taxfree och butiker i anslutning till den nya säkerhetskontrollen, som också öppnar med start under sommaren 2023.
Terminalens huskropp expanderas med den nya marknadsplatsen även på norra sidan – mot airside. Denna expansion sker ovanpå en ny bagagekulvert som därmed utgör ett slags fundament. Bagagekuverten tillhör ett eventuellt framtida bagagesystem som kan komma att färdigställas vid ett beslut att packa upp och börja bygga den nya piren (”Pir G”).
Den andra fasen av marknadsplatsen, som omfattar en verandadel i glas med utsikt mot airside, byggs med stomme i limträ och kommer att ha stora glaspartier som ger fin utsikt över rullbanan, terminalen och flygplanen.
Den nya säkerhetskontrollen får ny teknik och därmed förutsättningar för högre flöde. Skanningen av handbagaget kräver exempelvis inte att datorväskor och motsvarande behöver öppnas.
Beträffande nytt bagagesystem planeras ett särskilt projekt som ska genomföras i etapper, när det väl blir dags. Idén är att allt utrikesbagage ska hanteras av ett enda system i anslutning till Terminal 5. Både kapaciteten och effektiviteten kommer att höjas rejält. Risken att bagage kommer fel minskar och det som ändå kommer fel blir lättare spårbart. Det nya systemet bygger på dynamisk hantering, vilket bland annat innebär att tidigt incheckat bagage och transferbagage lagras i gemensamt lager och att varje bagage sedan direkt går till bagagevagn ut till respektive flight, utan överflödiga omflyttningar dess emellan. Ny bagagehantering får också stor betydelse för personalens arbetsmiljö. Möjligheter till automatisering kommer att tas tillvara.
Från utbyggnaden mot airside blir det en strålande utsikt över rullbanan och flygplanen. Bild: White
Stora utmaningar
Byggproduktion sätts på stora prov när det handlar om ny- och ombyggnader på en flygplats. Den ordinarie verksamheten får inte störas. Flöden av resenärer, personal, bagage och gods måste upprätthållas trots byggverksamhet. Lokalerna måste sektioneras på ett säkert sätt.
Byggverksamheten i Terminal 5 delas på två huvudentreprenörer, nämligen Skanska och In3prenör.
– Inte minst det kraftigt minskade resenärsantalet på grund av pandemin har gjort att vi senarelagt två stora projekt, nämligen den nya piren och den nya bagagehanteringen. Samtidigt underlättades den dagliga byggproduktionen av det tillfälligt lägre passagerarflödet. Det blev helt enkelt lättare att bygga i många projekt tack vare pandemin, berättar Johan Bill.
När detta skrivs har resenärsantalet på Arlanda nästan återhämtat sig och antalet under september var 1871000, vilket endast är 20 procent lägre än i en septembermånad före pandemin.
De större projekten med ny säkerhetskontroll och marknadsplats i Terminal 5 kommer som nämnts att färdigställas i etapper med avslut kring årsskiftet 2024/2025. Sedan får konjunkturen och efterfrågan styra när de framtida projekten ny pir och ny bagagehantering kan bli aktuella.
– Vi följer förstås utvecklingen noga. Inom vår tidigare enhet ”Stora Projekt” paketerades dessa två projekt. När det väl blir dags har vi beredskap att packa upp dem, avslutar Johan Bill, direktör för enheten ”Projekt” och medlem i Swedavias koncernledning.
På bilden: Expansionen av Terminal 5 vid Arlanda är det största nu pågående projektet hos Swedavia. Förbindningen mellan huvudbyggnaden och Pir F (till höger) utförs så att Pir G blir möjlig att bygga.