Nyheter

Streamingproduktion – en växande marknad med unika lokalbehov

Möjligen ska man vara lite försiktig med att göra påståenden om framtiden. Men att gammaldags tablå-TV är på väg att helt fasa ut sig själv är ingen osannolik gissning. I dag använder de yngre generationerna i princip uteslutande olika streamingtjänster för sin konsumtion av rörlig bild. Både på streamingjättar som Netflix och HBO, och på sociala plattformar som YouTube och Twitch. Det är faktiskt inte ovanligt att föredra de mer personligt inspelade streamarna och videoklipp som publiceras av privata kreatörer på de sociala plattformarna.

Självklart kan inte en streamad film från en enskild kreatör mäta sig mot en storfilm från Hollywood på Netflix, men produktionsnivån hos många videokreatörer är förvånansvärt hög. I dag har den tekniska kvaliteten på streamingsändningar blivit så bra, att hastigheten till och med räcker till för att spela live casino via stream. Det är imponerande, med tanke på att det inom gambling inte finns något utrymme för fördröjning i tid mellan dealern och spelarna.

Efterfrågan föder konkurrens och krav på högre produktionskvalitet

De nya möjligheterna på sociala medier har även förändrat influencerbranschen i grunden. De stora internationella plattformarna har gjort det möjligt för enskilda kreatörer att nå ut till en enorm publik, under rätt förutsättningar. Och där publiken finns, finns även en god inkomst. Inte minst för den kreatör eller influencer som tar sig an sponsorkontrakt och parallellt arbete med marknadsföring.

Självklart skapar dessa fantastiska möjligheter också en hel del konkurrens. I dag krävs verkligen ett professionellt mindset på alla plan för den som vill skapa en karriär inom streaming. Men vad har detta med byggbranschen att göra? Jo, för att de här marknaderna börjar ställa krav på en helt ny typ av företagslokaler.

Att Stockholms kontorslandskap förändrats under pandemin blir en allt större verklighet. Co-working spaces och frilanskontor ploppar upp både här och där innanför och utanför tullarna. Men för kreatörer inom streaming och influencer marketing är inte en liten kontorsplats nog för att kunna producera allt nödvändigt content. De kreativa branschernas lokalbehov är ofta varierat, och dessutom föränderligt. En kreatörs dag på jobbet är inte den andra lik. I dag upplever många en brist på flexibla lokaler som lätt kan anpassas efter dagens uppdrag.

Fastighetsbolag står inför en förändrad stadsbild

Samtidigt kanske lösningen redan står byggd, och snart tom. Det finns de som menar att traditionella företag i allt högre grad kommer lämna de stora kontorskomplexen till förmån för mindre huvudkontor när frilansare och anställda i allt högre grad distansarbetar. Fastighetsbolag som satsat allt på ett kort när det kommer till business parks och stora företagslokaler kommer i så fall stå inför en hel del utmaningar.

Men en utmaning kan lösas genom att tänka kreativt – och vända sig till de som är ännu kreativare: kreatörerna. Många äldre kontor kan lätt omvandlas till attraktiva studiolokaler, som gjorda för streamingproduktion. I dag finns hög efterfrågan på alla typer av streaming, från casino och TV-spel till live shopping och personliga vloggar, och tittarsiffrorna online ser bara ut att växa.