Kungsberget fortsätter växa, inte bara med fler backar och liftar, utan även med nya boenden. Just nu byggs och planeras det nya området Kungens by, där det ligger ute både stugor och lägenheter till försäljning.
– Vi har flera spännande projekt på gång, där jag vill passa på att lyfta Backgläntan som blir lägenheter för dig som vill ha det där lilla extra när det kommer till kvalitet och design. Även om det har varit ett högt tryck så finns det fortfarande ett fåtal lägenheter kvar på 77 kvadratmeter, säger Gustav Björkman, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån.
Backgläntan erbjuder 40 lägenheter i två plan om 56, respektive 77 kvadratmeter. Lägenheterna är ett av flera boenden som blir en del av Kungsbergets nya satsning Kungens By, som utöver nya boenden även kommer att erbjuda nyheter i skidområdet redan nästa säsong.
– Vi får fler besökare för varje år som går och i takt med att vi utökar antalet bäddar vill vi också utöka skidområdet. Nyheterna till nästa säsong är snart helt spikade och vi ser fram emot att presentera dem. Jag är säker på att gästerna kommer att uppskatta vad vi har på gång, säger Kungsbergets platschef Johnny Jernqvist.
Även om vintern får störst uppmärksamhet och lockar flest gäster, är Kungsberget numera öppet även på sommaren – något som Gustav Björkman menar har ökat intresset för boenden i området ytterligare.
– Det finns ett stort intresse från barnfamiljer i Mälardalen att köpa boende i Kungsberget. Många ser närheten som avgörande, men även att man satsar på cykel och andra sommaraktiviteter är positivt. För fem år sedan sålde vi 4–5 boenden per år, sista året har vi sålt nästan 200 boenden i Kungsberget, säger han.
Sedan Branäsgruppen tog över Kungsberget 2004 har anläggningen gått från en dagsanläggning till en äkta skidort och nu alltså även Bike Park på sommaren. Enligt Svenska skidanläggningars organisations, SLAO:s, branschrapport från förra säsongen är Kungsberget Sveriges åttonde största skidanläggning när det kommer till antal sålda liftkort och årets säsong visar på att intresset för anläggningen fortsätter att öka.
– Vi är på väg mot vår bästa säsong hittills när vi ser till både antal sålda liftkort och bokade boenden, vilket såklart är jätteroligt. Det visar att vårt arbete med att ta fram en grym helhetsupplevelse kring skidåkning och tillsammanstid med familj och vänner har gett resultat, säger Johnny Jernqvist