Nyheter

Newport förverkligar vision om unikt brandcenter

Inom några år kommer inredningsbolaget Newports vision om ett helt unikt brandcenter utmed E4:an förverkligas. Det står klart sedan bolaget tagit hem vinsten i Norrköpings kommuns marktilldelningstävling för fastigheten Husvagnen 1.

I januari i år gick Norrköpings kommun ut med en anbudstävling för fastigheten Husvagnen 1 som ligger utmed E4:an, i höjd med området Jursla i Norrköping. Efter att en enad jury, bestående av tävlingsansvarig, stadsarkitekt, bygglovsarkitekt samt etableringsansvarig, sagt sitt står det klart att inredningsbolaget Newport Collection AB, som har sitt huvudsäte i Norrköping, vunnit anbudstävlingen.

– Vi känner oss ödmjuka och stolta över att få förtroendet att vara med och utveckla området, som dessutom ligger på bästa skyltläge. Vi har haft ögonen på denna fastighet i flera år, då den passar utmärkt för våra idéer och vår vision om hur vi vill utveckla vår verksamhet. Målet är att Newport Brandcenter ska hålla en internationell nivå och vara en stolthet för hela Norrköping, säger Bo-Wilhelm Horndahl, VD och ägare av Newport.

Marktilldelningen ger Newport möjlighet att fortsätta utöka verksamheten i Norrköping, skapa fler arbetstillfällen och attrahera kompetent personal från hela Sverige.

– Jag är född och uppvuxen i Norrköping. Här har jag mitt hjärta och är enormt glad över att få chansen att fortsätta utvecklas med staden som bas, säger Bo-Wilhelm Horndahl.

Själva byggnaden ska präglas av en samtida tidlös och internationell arkitektur som drar blickarna till sig och på ett genomtänkt sätt drar nytta av det exceptionella läget. Med bland annat huvudkontor, showroom, foto- och designstudio blir Newport Brandcenter en helt ny och innovativ plats samt en självklar besöksdestination. Det finns även en vision om att bygga Nordens mest exklusiva rooftop restaurant, som kommer att bli E4:ans mest spektakulära och exklusiva matstopp.

– Tillsammans med andra redan etablerade internationella aktörer i området, som Platinum Cars, ser vi vår etablering som ett komplement som kommer dra till sig mycket uppmärksamhet, säger Bo-Wilhelm Horndahl.