Mellan centralstationen och Tivoli i Köpenhamn har Petter Stordalen öppnat ett nytt femstjärnigt hotell i vad som tidigare var Köpenhamns postkontor. Och det är späckat med teknik i framkant.
Det anrika posthuset från 1912 vid Tietgensgade har transformerats till ett av Nordens flådigaste hotell, Villa Copenhagen. Kanske är det den norske hotellkungen Petter Stordalens mest ambitiösa projekt hittills.
Byggnaden är ett av Köpenhamns landmärken på inte mindre än 25 000 kvadratmeter och det är strategiskt beläget mellan centralstationen och Tivoli. Petter Stordalen slog tidigt an tonen som genomsyrat bygget under hela vägen: ”Det här ska vara ett hotell där rockstjärnor behandlas som människor och där människor behandlas som rockstjärnor”.
Och att det är ett hotell med internationella vibbar märks redan när gästen kliver in från gatan. Där möts gästen av en öppen innergård med ett designat välvt glastak, soft bakgrundsmusik och många inredningsdetaljer att vila ögonen på. Det här är för den urbana gästen som vill komma åt en avkopplad miljö med klass. Hög klass. Man kan kalla det hemtrevlig lyxmiljö.
Innergården vi pratar om, eller egentligen lobbyn, kallas Courtyard. På grund av lokalens utformning och materialval var det en stor utmaning rent akustiskt att få till en bra ljudlösning. Informationsteknik installerade en diskret och avancerad ljudlösning från Bose. Men i projektet Villa Copenhagen har det handlat om så mycket mer än installation.
– Vi pratade med tre olika leverantörer och förutom pris så tog vi mest hänsyn till leverantörens förmåga att kunna bli en bra samarbetspartner i arbetet för att kunna nå vår vision som vi hade arbetat fram, säger Jørgen Hveding Eeg, prosjektdirektør på Nordic Property Management.
– Och Informationsteknik, som vi dessutom hade arbetat med tidigare, bedömde vi var de som bäst kunde vara med oss genom hela processen, fortsätter Jørgen.
Högtalare som delar upp kongressalen
Ett av hotellets viktigaste ben är att kunna erbjuda attraktiva lokaler för event, kongresser och konferenser. Hotellet siktar på att vara marknadsledande i Köpenhamn, och en av hotellets viktigaste ytor för event ligger i källarplan. Där hittar vi Square på ca 1200 kvadratmeter som har fått ett iögonfallande tak med vågformade takbjälkar.
– Där satte vi en skyhög ambitionsnivå, säger Jørgen Hveding Eeg och fortsätter:
– Samtidigt klarade vi att reducera kostnaden med några miljoner kronor tack vare ett mycket gott samarbete med Informationsteknik.
Det handlade om att Informationsteknik gav förslag på smartare lösningar, mer optimerade skärmstorlekar på de fem LED-väggarna samt rekommenderade att hyra utrustning när den behövs istället för att stå och samla damm. Det gjorde att uppdragsgivaren kunde göra bättre val och i slutändan spara pengar som istället kunde läggas på annat i huset.
– Jag tycker det är en mycket professionell hållning att inte mjölka kontraktet, utan i stället säga ifrån när vi betalar onödigt mycket pengar. Sådant gör att vi gärna jobbar tillsammans igen, säger Jørgen Hveding Eeg.
Vågformade träbalkar krävde integrerad lösning
Square, som har plats för 800 sittande gäster, är värt att dröja sig kvar vid en stund. Det vågformade taket innebar nämligen flera utmaningar.
– Med ett arkitektritat tak som detta så behövde vi en integrerad lösning i stället för traditionella ljudriggar, berättar Jørgen och fortsätter:
– Informationsteknik fick hitta en mer osynlig lösning än vad som annars kanske är brukligt i sådana här sammanhang.
Högtalarna som de valde kommer från Bose och är diskret integrerade i taket. Square kan med vikväggar delas upp i flera olika kombinationer och ljudet kan via ett avancerat styrsystem dirigeras om i riktningar efter lokalens konfiguration.
Bildlösning i Square
Här har Informationsteknik installerat fem stora LED-skärmar, vardera på ca 15 kvadratmeter och ett avancerat bilddistributionssystem från Crestron med en oslagbar flexibilitet. Alla ljud- och bildsignaler distribueras via nätverk, ett så kallat AV över IP, med många olika in- och utkopplingspunkter, väl förberett för alla tänkbara scenarier i framtida event.
Presidentsvit utan sparkrav
Inget femstjärnigt hotell är komplett utan en lyxig svit. Och Villa Copenhagen tog i när de anlitade det danska lyxvarumärket Shamballa Jewels till att ta fram Shamballa Suite. Inte någonstans på de närmare 130 kvadratmeter har man sparat på krutet.
– Shamballa Suite är vårt eget Mecka i Villa Copenhagen, säger Jørgen.
– Där ligger vi på absolut top notch för en presidential suite, både service- och säkerhetsmässigt. Det går att stänga av den delen av hotellet fullständigt, om exempelvis statsöverhuvud eller rockstjärnor är på besök.
För att tekniken ska smälta in med inredningen föreslog Informationsteknik högtalare och TV från danska Bang & Olufsen. I konferensdelen i Shamballa Suite sitter en 75-tumsskärm med Clickshare som gör det möjligt att till exempel dela en presentation från mobilen eller datorn.
Sparade många mil nätverkskabel
Informationsteknik har installerat ett system för bakgrundsmusik som levererar ljud till nära nog varje liten del av hotellet. Bakgrundsmusiken består av åtta kanaler med olika musik som Dinner, Rock, Easy listening med mera. Informationsteknik har tillsammans med hotellet bestämt var de olika kanalerna ska finnas tillgängliga. I Courtyard går det välja mellan fem av dessa kanaler, medan det i andra delar går att välja mellan alla åtta, vilket styrs från en touchpanel i baren.
Musiken distribueras på husets befintliga nätverk via Dante, en standard för ljuddistribution i nätverk, och den stora fördelen är att det, på ett kostnadseffektivt sätt, går att ändra och lägga till ljudzoner samt att plocka ut ljud var som helst i hotellet där det finns nätverk.
Viktigaste ytan också den svåraste
Tillbaka till hjärtat av hotellet, Courtyard. Med sitt glastak, marmorytor och många andra hårda ytor är det en i många avseenden mycket utmanande miljö att få till bra ljud i. Samtidigt är det kanske den viktigaste platsen att ha bra bakgrundsljud i eftersom det är hit gäster kommer och härifrån de går. Det är här man tar sin eftermiddagsdrink. Utan bakgrundsmusik så är rummet dött. Jørgen målar upp utmaningen som fanns på ett bra sätt:
– Det är egentligen världens sämsta rum att skapa en bra ljudmiljö i med god stämning. Och dessutom med vårt krav att ljudet ska vara osynligt och att ljudsystemet ska klara av att en DJ kommer dit på fredagar.
– Informationsteknik hade inte uppdraget från början men de kom med en fantastisk lösning och jag tror inte att det var någon som trodde att någon leverantör kunde installera ett ljud med den klassen i det rummet, sammanfattar Jørgen.
Samarbetet – hur gick det?
Vi vänder oss åter till Jørgen Hveding Eeg, prosjektdirektør på Nordic Property Management, och frågar hur han ser på samarbetet mellan dem och Informationsteknik.
– Det har fungerat helt friktionsfritt att hitta fram till hur den totala lösningen skulle bli, säger Jørgen.
– Vad som har varit komplicerat är kommunikationen mellan alla leverantörer, och det är inte ovanligt vid projekt i den här storleken. Men Informationsteknik är aktiva i möten, är snabbt på plats, och levererar bra underlag till övriga leverantörer i projektet.
– En annan sak jag vill lyfta fram, säger Jørgen, är att i de fall något inte fungerar som det ska så ställer Informationsteknik upp och löser problemet oavsett hos vilken leverantör felet ligger. De är inte med på leken med att peka finger åt någon och det är riktigt snyggt.
Allan Søgaard, ansvarig säljare på Informationsteknik berättar:
– Vi har haft många galna idéer för såväl Jewel Suite, Board Room och resten av hotellet, varav Choice gillade många av dem. Det var en av framgångarna i det här samarbetet mellan oss, att vi kunde bolla fram olika spännande lösningar och idéer som senare fick hissas eller dissas.
– I den här typen av historiska byggnader så vill man gärna ha mer än ett enkelt ljud. Man vill ha med känslan, uttrycket, ge människor en wow-känsla. Och vill man skapa den känslan hos sina besökare så måste man gå den där extra milen.
Allan har tidigare jobbat med stora kunder i Köpenhamn, där ett liknande arbetssätt har tillämpats och Informationsteknik varit mer av en samarbetspartner än bara en leverantör.
– Just den här typen av samarbeten resulterar alltid i den bästa lösningen och nöjdast kunder, säger Allan.