Cykeln som färdmedel prioriteras med generösa utrymmen för cyklar, för att pumpa, mecka och förvara däck. Alla som flyttat in i Östra Salabacke i Uppsala får möjlighet att hyra eldriven lådcykel och får fem års medlemskap i en bilpool.
Idén bakom ett bilfritt boende kom från arkitektföretaget Siegel Architecture som tidigare ritat två bilfria bostadsprojekt i Malmö. Arkitektföretaget hade sedan i egen regi startat ett projekt med lokalisering i Östra Salabacke i Uppsala, en stadsdel som expanderat starkt under senare år.
Händelseutvecklingen blev emellertid den att Sveafastigheter kom att förvärva det ganska långt komna projektet från arkitekten.
– Därmed fick vi med även idén om ett bilfritt boende. Vi tycker dessutom att Östra Salabacke är ett intressant utvecklingsområde med ett mycket bra läge i Uppsala. Stort serviceutbud finns i närheten och med cykel når man snabbt stora delar av staden, säger Åsa Hansson, projektchef hos Sveafastigheter Bostad.
P-tal lika med noll
De boende i Cykelkungen har inte möjlighet att hyra någon bilplats vid fastigheten. Den är med andra ord uppförd med P-talet 0. Uppsala kommun gick med på detta tack vare höga hållbarhetsprestanda, inte bara när det gäller de boendes val av cykel som huvudsakligt färdmedel.
– Husen har stor tillgång på parkeringar för cyklar, cykelpumpar både ute och inne, ett utrymme för att mecka med cykel och möjlighet att förvara cykeldäck, samt ett träningscykelrum, fortsätter Åsa Hansson. Det finns möjlighet att hyra eldriven lådcykel. Alla som flyttat in har fått fem års medlemskap i en bilpool och ett UL-busskort fyllt med 1000 kronor.
– Cykelkungen är ett grönt boende med Sedum-tak, solceller, en lummig gård och växter som kommer att slingra på fasaderna. Förutom ett återvinningsrum finns ett återbruksrum för saker som man vill ge bort. Husens energiprestanda klarar kraven enligt Miljöbyggnad nivå silver, vilket är den ambition vi har i alla nybyggen, avslutar Åsa Hansson.
Fin referens
Totalentreprenör för Cykelkungen har varit Hanssons Hus Entreprenad AB (H2). Husen består av prefab i betong på en platsgjuten platta. Alla bärande delar i huset utgörs av prefab, inklusive lägenhetsskiljande väggar. Betongytterväggarna är klädda med 200 mm cellplast och putsade i vitt.
– Vi har sedan tidigare bra samarbete med Sveafastigheter. Merparten av våra åtaganden är totalentreprenader vilket gällde även för Cykelkungen, berättar Jacob Juntorp, som varit både projektledare och platschef för bygget. Utmaningarna har varit den trånga byggplatsen, där vi var de sista som byggde i kvarteret.
En logistiksamordnare arbetade heltid för att klara inleveranser och samordning på byggplatsen. Vindsvåningarna med sina branta partier monterades på marken och lyftes sedan på plats, ett trick som företaget använt i tidigare byggen
Illustration: Siegel Achitecture