Nyheter

Säljstart: Riksbyggens radhus i kvarteret Spårvagnshallarna i Helsingborg

Riksbyggen startar nu försäljningen av 22 bostadsrättsradhus i Brf Ribbhusen i Helsingborg. Brf Ribbhusen kommer att vara pilotprojekt för Riksbyggens nya, smarta hemmaportal. Med portalen kan man till exempel låsa dörren med mobilen eller styra belysningen. Inflyttningen är planerad till andra kvartalet 2022.

– Läget vid Spårvagnshallarna är lugnt och fint men ligger samtidigt nära utbudet i centrala Helsingborg dit det bara är tio minuter med cykel. Radhusen får flexibla planlösningar och nu när allt fler jobbar hemma kommer ett arbetsrum att finnas med i grundutförandet, säger Theodor Alexandris, marknadsområdeschef Riksbyggen Bostad Sydväst.

Radhusen i Brf Ribbusen har en yta på 115 kvadratmeter som kan fördelas på 4-6 rum och kök. Intresset är stort för de kommande radhusen med över 460 intresseanmälningar till projektet.

– Byggstarten kommer att ske inom kort. I detta projekt inväntar vi inte bankernas krav på att viss andel av bostäderna ska vara sålda utan startar med egna medel, säger Theodor Alexandris.

Brf Ribbhusen kommer att vara pilotprojekt för innovativ teknik och planeras vara en del av stadsmässan H22 City Expo. Ett av radhusen kommer att vara ett visningshus under mässan och där alla smarta funktioner kommer att visas.

– Med den nya tekniken behöver man inte oroa sig för om barnen kommit ihåg att låsa ytterdörren eller inte, det är bara att kolla i appen i mobilen. Och skulle det visa sig att det inte har låst, då låser du enkelt med mobilen, berättar Hanna Stenberg, projektledare på Riksbyggen.

Området låg ursprungligen utanför Helsingborgs stadsgräns, och bestod till största delen av tallbevuxna flygsandsängar. Tallar planterades kring sekelskiftet för att mildra den flygande sanden. För att binda samman stadsdelen med Helsingborg togs initiativet till en smalspårsbana mellan Helsingborg, Råå och Ramlösa.

1905 byggdes spårvagnshallarna som 1944-45 förseddes med ett nytt bågformat tak i samband att ett bussgarage byggdes längs Skogsgatan. Arkitekt var Erik Ivar Wihlborg. När spårvagnstrafiken lagts ner 1967 byggdes samtliga hallar om för busstrafikens behov. I början av 2000-talet upphörde epoken med kollektivtrafiken här på platsen, då allt flyttade till en ny anläggning på Väla.